Informatiekunde in Vogelvlucht

Encyclopedia of Information Studies

6 EC

Semester 1, periode 1

5072INIV6Y

Eigenaar Bachelor Informatiekunde
Coördinator prof. dr. Tom van Engers
Onderdeel van Bachelor Informatiekunde, jaar 1Minor Interactieve en Creatieve Mediatechnologie, jaar 1Minor Informatie- en Kennismanagement, jaar 1Minor HvA BIS, jaar 1

Studiewijzer 2016/2017

Globale inhoud

Informatiekunde in Vogelvlucht introduceert het vakgebied in brede zin. Welke perspectieven bestaan er op informatie (economisch, wiskundig, de mens als informatieverwerker, de computer als informatieverwerker)? Hoe gaan mensen om met gedigitaliseerde informatie en informatiesystemen?  Aan welke eisen moet de interactie tussen mens en informatiesysteem voldoen en hoe kun je vaststellen of de interactie aan de eisen voldoet? Welke rol speelt informatie binnen organisaties en bedrijven en hoe wordt de informatiehuishouding van organisaties ontwikkeld?

Het introductievak  maakt deel uit van de integratieleerlijn en verbindt verschillende onderdelen van het studieprogramma: techniek, mens-computer-interactie, organisatie-en bedrijfskunde en modelleren en ontwerpen.

We anticiperen op andere vakken in het curriculum: bijvoorbeeld de eerstejaarsvakken Analysemethoden- en technieken,  Interactie-ontwerp en Multimedia ontwerpproject en het vak Informatie- en Organisatie, zodat je als student de opzet en structuur van opvolgende vakken kunt plaatsen.

Studiemateriaal

Literatuur

  • Norman, D.A., 'Things that make us smart', Basic Books, NewYork, 1993
  • Bernoff, J & C. Li 'Groundswell, winning in a world transformed by social techologies', Harvard Business Press, Boston, 2011

Overig

  • Relevante artikelen via Blackboard
  • Het materiaal op de Blackboard site van het Practicum Academische Vaardigheden

Leerdoelen

Leerdoelem

  • De student herkent belangrijke elementen uit de Informatie Theorie. (Kennis)
  • De student benoemt de verschillende perspectieven op informatie. (Kennis)
  • De student identificeert de werking van menselijke informatiewerkingsprocessen. (Kennis)
  • De student onderscheidt menselijke informatieverwerking en informatieverwerking door computers. (Analyse)
  • De student past heuristieken voor de evaluatie van mens-computer interactie op een systematische wijze toe. (Toepassing)
  • De student doet op systematische wijze verslag van uitgevoerde (onderzoeks)opdrachten. (Toepassing; Synthese)
  • De student onderkent de multidisciplinariteit van het vakgebied Informatiekunde. (Kennis)
  • De student modelleert een simpel organisatorisch proces met behulp van een semi-formele methode. (Analyse)


Onderwijsvormen

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
  • Presentatie/symposium

Verdeling leeractiviteiten

Hoorcollege, gevolgd door twee werkcolleges. Tijdens het hoorcollege wordt het thema van de week geïntroduceerd. Tijdens de werkcolleges wordt het thema verdiept aan de hand van wetenschappelijke literatuur en praktijk-oefeningen. Het allereerste hoorcollege behandelt bijvoorbeeld het onderscheid tussen data, informatie en kennis en wordt opgevolgd in het eerste werkcollege met een gerelateerde opdracht. 

 

 

Academische vaardigheden

 

- Practicum Academische Vaardigheden

Het onderwijs in academische vaardigheden is deels belegd in Practica Academische Vaardigheden (PAV). Deze practica maken deel uit van het lesprogramma van dit vak en worden verzorgd door tutoren en de coördinator academische vaardigheden.

Sommige van de PAV-­onderdelen vallen samen met praktische opdrachten binnen de werkcolleges. Bij het vak Informatiekunde in Vogelvlucht ligt het accent van het PAV op “presenteren” en “academisch schrijven”. Zo ga je in week 2 onderzoeken of een bepaalde website goed functioneert. Over je bevindingen schrijf je een verslag – de wijze waarop het verslag geschreven moet worden en je onderzoek kunt doen naar relevante bronnen wordt in PAV behandeld en begeleid. Daarnaast ontvang je  van jouw tutor en medestudenten tijdens de PAV‐bijeenkomsten feedback op jouw presentatievaardigheden.  

Voor BSc Informatiekunde studenten is het volgen van deze practica een voorwaarde om dit vak te kunnen afsluiten. Hiervoor geldt onder andere een aanwezigheidsplicht. Studenten die geen BSc Informatiekunde studeren, zijn vrijgesteld van deze practica.

Studenten die eerder het vak Tutoraat IK1 of het Practicum Academische Vaardigheden (2014-2015, 2015-2016) hebben gevolgd en succesvol afgesloten, kunnen vrijstelling aanvragen voor dit practicum academische vaardigheden bij de coördinator academische vaardigheden, L. van Pappelendam (A.L.vanPappelendam@uva.nl). Neem ook met andere vragen over PAV contact op met deze coördinator.

 

In de werkcolleges wordt gewerkt aan twee leerlijnen. De eerste leerlijn koppelt terug op de thema’s zoals behandeld in de hoorcolleges (een werkcollege iedere week) en de tweede leerlijn betreft de praktische toepassing in een informatiekundige context ( het tweede werkcollege iedere week).

 

Aanwezigheid

Aanwezigheidseisen opleiding (OER-B):

  • Voor practica en werkgroepbijeenkomsten met opdrachten geldt een aanwezigheidsplicht.
  • Wanneer studenten niet voldoen aan deze aanwezigheidsplicht kan het onderdeel niet met een voldoende worden afgerond.

Aanvullende eisen voor dit vak:

Aanvullende eisen voor dit vak:

Aanwezigheid bij de hoorcolleges wordt sterk aanbevolen.
Voor de werkcolleges geldt een strikte aanwezigheidsplicht.
Ben je vaker dan 2 keer – zonder geldige reden - afwezig bij de werkcolleges dan wordt er geen eindcijfer geregistreerd.

Toetsing

Onderdeel en weging Details

Eindcijfer

60%

Toetsen

Herkansbaar

50%

Tussentoets

50%

Eindtoets

40%

Eindopdracht

Van studenten die niet aan de deadlines en de opdrachten hebben voldaan geen cijfer wordt geregistreerd.

Je hebt alleen recht om deel te nemen aan de herkansing van een vak als je ook aan het eerste tentamen of eerste toetsmoment hebt deelgenomen en aan alle samenstellende voorwaarden (o.a. aanwezigheidsplicht, verplichte opdrachten etc.) hebt voldaan. Als dat het geval is en je haalt het tentamen niet, word je automatisch aangemeld voor het hertentamen. Als je niet aan alle voorwaarden hebt voldaan of niet deelneemt aan de eerste tentamenkans, word je niet ingeschreven voor de herkansing en moet je het vak het jaar daarna opnieuw doen. Als je om aantoonbare zwaarwegende redenen niet aan alle samenstellende onderdelen kunt voldoen of niet kunt deelnemen aan de eerste tentamenkans, dien je je voorafgaand aan het toetsingsmoment (tentamen, inleveren opdracht, inleveren paper etc.) te melden bij de studieadviseur. In geval van aantoonbaar zwaarwegende omstandigheden wordt er dan in samenspraak met de docent gekeken of er een andere oplossing mogelijk is.

Inzage toetsing

De datum, het tijdstip en de locatie van het inzagemoment staan in het rooster in DataNose.

Opdrachten

werkcollegeopdrachten

  • De opdrachten zijn verschillend van aard: literatuur bestuderen, annoteren en vragen formuleren naar aanleiding van de literatuur. Verder wordt er gewerkt aan een grote case opdracht rond het gebruik van Blackboard zelf. De opdrachten hebben een strikte deadline. Zie voor een nadere beschrijving van de opdrachten de studiewijzer op- Blackboard

Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:

  •    Naam opdracht 1 : beschrijving 2
  •    Naam opdracht 2 : beschrijving 1
  •    ....

Fraude en plagiaat

Dit vak hanteert de algemene ‘Fraude- en plagiaatregeling’ van de UvA. Onder plagiaat of fraude wordt verstaan het overschrijven van het werk van een medestudent dan wel het kopiëren van wetenschappelijke bronnen (uit bijvoorbeeld boeken en tijdschriften en van het Internet) zonder daarbij de bron te vermelden. Uiteraard is plagiaat verboden. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd en streng tegen opgetreden. Bij verdenking van plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Wanneer de examencommissie overtuigd is dat er plagiaat gepleegd is dan kan dit maximaal leiden tot een uitsluiting van al het onderwijs van de opleiding voor een heel kalenderjaar. Zie voor meer informatie over het fraude- en plagiaatreglement van de Universiteit van Amsterdam.www.uva.nl/plagiaat

Weekplanning

Docenten:

JS = Jacobijn Sandberg

TA = Toon Abcouwer

AB = Alexander Boer

TvE = Tom van Engers

SA = met assistentie van Bob Mulder de studentassistent.  

Rooster

Honoursinformatie

 

Week

Datum

College

Docent

Onderwerp

1

5 sept

HC1

JS/TA/TvE

Data, Informatie en Kennis / Hoofdstuk 1 en 2 van Norman
+ introductie groepsopdracht

 

7 sept

WC1.1

TA + SA

Casus-opdracht week 1

 

8 sept

WC1.2

JS + SA

Hey  en Zins opdracht Deadline opdracht xx.xx.xxxx

2

12 sept

HC2

JS

(Re)presentaties, user interfaces

 

14 sept

WC2.1

TA + SA

Casus-opdracht week 2

 

15 sept

WC2.2

JS + SA

Werkcollege over het artikel van Bereiter

3

19 sept

HC3

TvE

Symbolen etc.

 

21 sept

WC3.1

AB + TvE

De klassieke Informatie-theorie van Shannon

 

22 sept

WC3.2

TvE + SA

Casus-opdracht week 3

4

30 sept

   

Tussentoets 9:00-11:00

5

3 okt

HC5

TvE

UML

 

5 okt

WC5.1

TvE + SA

Use case/ activity diagram opdracht

 

6 okt

WC5.2

TvE + SA

Casus-opdracht week 5

6

10 okt

HC6

TA

Groundswell

 

12 okt

WC6.1

TA + SA

Opdracht Groundswell

 

13.okt

WC6.2

TvE + SA

Casus-opdracht week 6

7

17 okt

HC7

JS/TvE

Organisatie typologie en Afronding

 

19 okt

WC7.1

JS/TvE/TA

Eindpresentaties

 

20 okt

WC7.2

JS/TvE/TA

Eindpresentaties

8

28 okt

   

Eindtoets 9:00-11:00

           

 

 

 

 

Aanvullende informatie

Dit vak heeft een Blackboard-site. Hier vind je de noodzakelijke aanvullende informatie, zoals de groepsindeling van de werkcolleges, de opdrachten en de collegepresentaties. Ook eventuele wijzigingen in het programma worden via de Blackboardsite bekend gemaakt.
Bekijk de Blackboard-site dus met grote regelmaat!

Contactinformatie

Coördinator

  • prof. dr. Tom van Engers