Honours: De eeuw van de levenswetenschappen

Honours: The Century of Life Sciences

6 EC

Semester 2, periode 4, 5, 6

5102HOEL6Y

Eigenaar Bachelor Psychobiologie
Coördinator dr. Sandra Cornelisse
Onderdeel van Bachelor Psychobiologie, jaar 1

Studiewijzer 2016/2017

Globale inhoud

De 20ste eeuw was de eeuw van de natuurkunde: Einstein publiceerde de relativiteitstheorie, het atoom werd gesplitst en de uitdijing van het universum werd ontdekt. Volgens sommigen gaat de 21ste eeuw de eeuw van de levenswetenschappen worden. Door de razendsnelle ontwikkelingen op o.a. het gebied van genetica, celbiologie en bio-informatica zullen de levenswetenschappen een een steeds grotere impact hebben op onze samenleving.

In "De eeuw van de levenswetenschappen" gaan we de huidige en toekomstige ontwikkelingen in de levenswetenschappen in kaart brengen. We gaan nadenken over hoe deze technieken onze levens gaan veranderen en wat voor dilemma's dit met zich meebrengt.

"De eeuw van de levenswetenschappen" is speciaal ontworpen voor honoursstudenten of studenten die overwegen het honoursprogramma te gaan volgen. Iedere week is er een werkgroep waarin je aan de hand van spannende en actuele vragen uit je vakgebied vaardigheden opdoet op het gebied van argumentatie, wetenschapsfilosofie en wetenschapsnieuws. Daarnaast zijn er een aantal gezamenlijke bijeenkomsten waarin je met alle honoursstudenten van het eerste jaar gaat oefenen met bijvoorbeeld debatteren. Verder ga je gedurende het vak samen met andere studenten aan een groepsproject werken waarin jullie vooruitblikken op toekomstige ontwikkelingen binnen de levenswetenschappen. Aan het eind van het vak zal een symposium plaatsvinden waarin elk groepje hun project gaat presenteren aan de hand van een poster.

Studiemateriaal

Syllabus

  • Tegen betaling van ca. € 25,- bij de Servicedesk ESC voor aanvang van de eerste bijeenkomst zullen het hele semester hand-outs uitgedeeld worden en ontvangt men een map om de gemaakte opdrachten en hand-outs in te bewaren. Ook ontvangt men een licentie voor het programma Rationale.

Software

  • Rationale

Leerdoelen

Aan het eind van het vak kan de student:

  • argumentatielijnen in mondelinge en schriftelijke producten identificeren, analyseren en evalueren met behulp van Rationale
  • de belangrijkste stappen bij het parafraseren en analyseren van argumenten benoemen en toepassen
  • zijn of haar eigen mening over een actueel wetenschappelijk onderwerp beschrijven in een column
  • literatuur zoeken en selecteren om een stelling over een actueel wetenschappelijk onderwerp te onderbouwen
  • een argumentatieschema opzetten in Rationale om een stelling over een actueel wetenschappelijk onderwerp te onderbouwen
  • zijn of haar argumentatieschema aanpassen aan de hand van feedback van medestudenten of de docent
  • op heldere wijze zijn of haar eigen mening over een actueel wetenschappelijk onderwerp formuleren en onderbouwen in een essay
  • het gedachtegoed van verschillende wetenschapsfilosofen uitleggen en verdedigen aan de hand van wetenschappelijke onderwerpen
  • reflecteren op maatschappelijke, ethische en kentheoretische aspecten van wetenschappelijke kennis en toepassingen
  • met medestudenten werken aan een project waarin vooruit geblikt wordt op toekomstige ontwikkelingen binnen de levenswetenschappen
  • een overzichtelijke, aantrekkelijke poster maken en deze presenteren

Onderwijsvormen

  • Werkcollege
  • Zelfstudie
  • Presentatie/symposium
  • Zelfstandig werken aan bijv. project/scriptie
  • Begeleiding/feedbackmoment

Verdeling leeractiviteiten

Activiteit

Aantal uur

Hoorcollege

8

Werkcollege

32

Zelfstudie

128

Totaal 6 EC x 28 uur

168

Aanwezigheid

Aanwezigheidseisen opleiding (OER-B):

  • Deelname aan alle practica, computerpractica, veldwerk en werkcolleges in het curriculum is verplicht en de student dient zich op deze bijeenkomsten terdege voor te bereiden.

Aanvullende eisen voor dit vak:

Toetsing

Onderdeel en weging Details

Eindcijfer

0.2 (20%)

Werkhouding

0.5 (50%)

Essay

Moet ≥ 5.5 zijn, Herkansbaar

0.3 (30%)

Project

Moet ≥ 5.5 zijn, Herkansbaar

Aanwezig zijn en actief deelnemen aan het vak is verplicht. Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van het essay, het project, het portfolio en de werkhouding. 

Inzage toetsing

De manier van inzage wordt via de digitale leeromgeving gecommuniceerd.

Opdrachten

Essay

  • Individueel, feedback van medestudenten en docent, becijferd

Project

  • Groepsopdracht, feedback door medestudenten en docent, , becijferd

Portfolio

  • Individueel, becijferd

Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:

  •    Naam opdracht 1 : beschrijving 2
  •    Naam opdracht 2 : beschrijving 1
  •    ....

Fraude en plagiaat

Dit vak hanteert de algemene ‘Fraude- en plagiaatregeling’ van de UvA. Onder plagiaat of fraude wordt verstaan het overschrijven van het werk van een medestudent dan wel het kopiëren van wetenschappelijke bronnen (uit bijvoorbeeld boeken en tijdschriften en van het Internet) zonder daarbij de bron te vermelden. Uiteraard is plagiaat verboden. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd en streng tegen opgetreden. Bij verdenking van plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Wanneer de examencommissie overtuigd is dat er plagiaat gepleegd is dan kan dit maximaal leiden tot een uitsluiting van al het onderwijs van de opleiding voor een heel kalenderjaar. Zie voor meer informatie over het fraude- en plagiaatreglement van de Universiteit van Amsterdam.www.uva.nl/plagiaat

Weekplanning

Elke week is er een werkcollege, voorbereidingen en deadlines worden wekelijks gecommuniceerd via Blackboard.

Eindtermen

Deze cursus draagt bij aan de volgende eindtermen van de opleiding Psychobiologie:

1) Kennis en Inzicht

De bachelor:

  • 1f) kan de basisprincipes uit de beroepsethiek en wetenschapsfilosofie uitleggen.
  • 1h) kan uitleggen wat de bijdragen en beperkingen zijn van de kennis op elk niveau - van molecuul tot de menselijke geest - aan het wetenschapsgebied Psychobiologie.
  • 1k) kan grensverleggende ontwikkelingen in het wetenschapsgebied Psychobiologie herkennen.
  • 1l) kan uitleggen dat een standpunt wordt beïnvloed door context.

2) Toepassen Kennis en Inzicht

De bachelor:

  • 2g) kan voor de psychobiologie relevante computerprogramma’s en/of programmeertalen gebruiken.
  • 2j) kan redeneren en argumenteren en meerdere standpunten benoemen en onderbouwen.

3) Oordeelsvorming

De bachelor:

  • 3a) kan relevante literatuur verzamelen, verwerken en interpreteren.
  • 3b) kan de implicaties van onderzoeksresultaten voor de maatschappij overzien.
  • 3c) kan onderzoeksresultaten binnen de Psychobiologie en/of binnen een discipline- overstijgende context interpreteren.
  • 3e) kan informatie analyseren aan de hand van kwaliteitscriteria en er een eigen oordeel over vormen.
  • 3f) kan alternatieven en tegenargumenten overwegen bij het vormen of herzien van een oordeel.

4) Communicatie

De bachelor:

  • 4a) kan kennis, bevindingen en standpunten in wetenschappelijk Nederlands en Engels schriftelijk rapporteren en mondeling presenteren.
  • 4b) kan een bijdrage leveren aan wetenschappelijke discussies.
  • 4c) kan op basis van begrip en respect communiceren.
  • 4e) kan een standpunt overbrengen.

5) Leervaardigheden

De bachelor:

  • 5a) kan een zelfstandige en wetenschappelijke werkwijze en houding ontwikkelen.
  • 5b) kan zich zelfstandig kennis eigen maken.
  • 5c) kan nieuwe kennis integreren met aanwezige kennis en tot inzichten komen.
  • 5d) kan een constructieve en synergetische manier van samenwerken ontwikkelen.
  • 5e) kan zich in een zelfgekozen deelgebied verdiepen of verbreden.
  • 5g) kan feedback geven en verwerken.
  • 5i) kan reflecteren op eigen gedrag en dit gedrag desgewenst verbeteren.
  • 5j) kan geleerde principes generaliseren en toepassen in een andere context.

Aanvullende informatie

Meer informatie over het honoursprogramma van de bachelor kun je vinden op http://student.uva.nl/pb/az/item/honoursprogramma.html

Contactinformatie

Coördinator

  • dr. Sandra Cornelisse