Honours: The Century of Life Sciences
6 EC
Semester 2, periode 4, 5, 6
5102HOEL6Y
Eigenaar | Bachelor Psychobiologie |
Coördinator | dr. Sandra Cornelisse |
Onderdeel van | Bachelor Psychobiologie, jaar 1 |
De 20ste eeuw was de eeuw van de natuurkunde: Einstein publiceerde de relativiteitstheorie, het atoom werd gesplitst en de uitdijing van het universum werd ontdekt. Volgens sommigen gaat de 21ste eeuw de eeuw van de levenswetenschappen worden. Door de razendsnelle ontwikkelingen op o.a. het gebied van genetica, celbiologie en bio-informatica zullen de levenswetenschappen een een steeds grotere impact hebben op onze samenleving.
In "De eeuw van de levenswetenschappen" gaan we de huidige en toekomstige ontwikkelingen in de levenswetenschappen in kaart brengen. We gaan nadenken over hoe deze technieken onze levens gaan veranderen en wat voor dilemma's dit met zich meebrengt.
"De eeuw van de levenswetenschappen" is speciaal ontworpen voor honoursstudenten of studenten die overwegen het honoursprogramma te gaan volgen. Iedere week is er een werkgroep waarin je aan de hand van spannende en actuele vragen uit je vakgebied vaardigheden opdoet op het gebied van argumentatie, wetenschapsfilosofie en wetenschapsnieuws. Daarnaast zijn er een aantal gezamenlijke bijeenkomsten waarin je met alle honoursstudenten van het eerste jaar gaat oefenen met bijvoorbeeld debatteren. Verder ga je gedurende het vak samen met andere studenten aan een groepsproject werken waarin jullie vooruitblikken op toekomstige ontwikkelingen binnen de levenswetenschappen. Aan het eind van het vak zal een symposium plaatsvinden waarin elk groepje hun project gaat presenteren aan de hand van een poster.
Aan het eind van het vak kan de student:
een overzichtelijke, aantrekkelijke poster maken en deze presenteren
Activiteit |
Aantal uur |
Hoorcollege |
8 |
Werkcollege |
32 |
Zelfstudie |
128 |
Totaal 6 EC x 28 uur |
168 |
Aanwezigheidseisen opleiding (OER-B):
Aanvullende eisen voor dit vak:
Onderdeel en weging | Details |
Eindcijfer | |
0.2 (20%) Werkhouding | |
0.5 (50%) Essay | Moet ≥ 5.5 zijn, Herkansbaar |
0.3 (30%) Project | Moet ≥ 5.5 zijn, Herkansbaar |
Aanwezig zijn en actief deelnemen aan het vak is verplicht. Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van het essay, het project, het portfolio en de werkhouding.
De manier van inzage wordt via de digitale leeromgeving gecommuniceerd.
Individueel, feedback van medestudenten en docent, becijferd
Groepsopdracht, feedback door medestudenten en docent, , becijferd
Individueel, becijferd
Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:
Dit vak hanteert de algemene ‘Fraude- en plagiaatregeling’ van de UvA. Onder plagiaat of fraude wordt verstaan het overschrijven van het werk van een medestudent dan wel het kopiëren van wetenschappelijke bronnen (uit bijvoorbeeld boeken en tijdschriften en van het Internet) zonder daarbij de bron te vermelden. Uiteraard is plagiaat verboden. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd en streng tegen opgetreden. Bij verdenking van plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Wanneer de examencommissie overtuigd is dat er plagiaat gepleegd is dan kan dit maximaal leiden tot een uitsluiting van al het onderwijs van de opleiding voor een heel kalenderjaar. Zie voor meer
informatie over het fraude- en plagiaatreglement van de Universiteit van Amsterdam.www.uva.nl/plagiaat
Elke week is er een werkcollege, voorbereidingen en deadlines worden wekelijks gecommuniceerd via Blackboard.
Deze cursus draagt bij aan de volgende eindtermen van de opleiding Psychobiologie:
1) Kennis en Inzicht
De bachelor:
2) Toepassen Kennis en Inzicht
De bachelor:
3) Oordeelsvorming
De bachelor:
4) Communicatie
De bachelor:
5) Leervaardigheden
De bachelor:
Meer informatie over het honoursprogramma van de bachelor kun je vinden op http://student.uva.nl/pb/az/item/honoursprogramma.html