Informatie en Kennismanagement

Information and Knowledgemanagement

6 EC

Semester 1, periode 2

5072INKE6Y

Eigenaar Bachelor Informatiekunde
Coördinator drs. Arjan Vreeken
Onderdeel van Minor HvA BIS, jaar 1Minor Informatie- en Kennismanagement, jaar 1Bachelor Informatiekunde, jaar 2

Studiewijzer 2016/2017

Globale inhoud

Information Management today struggles with its identity mainly due to its traditional focus on technology and information production. We move away from this view towards a view where information use is recognized as the sole source for sustainable value added. Several aspects of this move are highlighted in the course. Topics covered may include for example:

  • a critical examination of the assumptions underlying the central notions of information and knowledge management and contrasting these core notions with alternative ones.
  • a historical contextualization of the field by focussing on the role of information management before the introduction of ICT.
  • an examination of actual and emergent issues which are crucial for information management in the coming years, e.g. organizational identity, sourcing issues, customer-focus and flexibility.
  • an exploration of implications of the above for knowledge management

Studiemateriaal

Literatuur

  • 'Information Management: Setting the Scene'. Volume One of book series 'Perspectives on Information Management'. Elsevier (2007). Editors: A. Huizing and E.J. de Vries.

Overig

  • Use of several articles mainly related to the group assignment. These articles will be announced on Blackboard.

Leerdoelen

  • Student can describe the development of information management from the 19th century onwards and compare this to today’s role.
  • Student can identify fundamental assumptions and implications of objectivistic and subjectivistic perspectives on information and knowledge management; also the student can provide a ciritical review of both perspectives.
  • Student can explain the mutually constitutive character of ICT, strategy and identity; as well as implications for organisations and theory.
  • Student can explain the role of information and knowledge management for sourcing; also the student can indicate implications of recent sourcing developments for information and knowledge management.
  • Student can explain the impact of customer oriented innovation for information and knowledge management.
  • Student can argue why a different perspective on information and knowledge management is needed considering how organisations and their relations with the environment change.

Onderwijsvormen

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Both plenary lectures and workgroups. Each week we focus on one part of the literature. Preparation is obligatory - also for the first week!

Verdeling leeractiviteiten

Activiteit

Aantal uur

Hoorcollege

16

Tentamen

3

Werkcollege

24

Zelfstudie

125

Aanwezigheid

Aanwezigheidseisen opleiding (OER-B):

  • Voor practica en werkgroepbijeenkomsten met opdrachten geldt een aanwezigheidsplicht.
  • Wanneer studenten niet voldoen aan deze aanwezigheidsplicht kan het onderdeel niet met een voldoende worden afgerond.

Aanvullende eisen voor dit vak:

Aanvullende eisen voor dit vak:

Zie Blackboard / Plichten

Toetsing

Onderdeel en weging Details

Eindcijfer

0.7 (70%)

Tentamen

Moet ≥ 4.5 zijn, Herkansbaar

0.3 (30%)

Groepsopdracht

Werkgroepvoorbereiding

Inzage toetsing

De manier van inzage wordt via de digitale leeromgeving gecommuniceerd.

Opdrachten

Groepsopdracht

  • Zie Blackboard / Toetsing

Werkgroepvoorbereiding

  • Zie Blackboard / Toetsing

Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:

  •    Naam opdracht 1 : beschrijving 2
  •    Naam opdracht 2 : beschrijving 1
  •    ....

Fraude en plagiaat

Dit vak hanteert de algemene ‘Fraude- en plagiaatregeling’ van de UvA. Onder plagiaat of fraude wordt verstaan het overschrijven van het werk van een medestudent dan wel het kopiëren van wetenschappelijke bronnen (uit bijvoorbeeld boeken en tijdschriften en van het Internet) zonder daarbij de bron te vermelden. Uiteraard is plagiaat verboden. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd en streng tegen opgetreden. Bij verdenking van plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Wanneer de examencommissie overtuigd is dat er plagiaat gepleegd is dan kan dit maximaal leiden tot een uitsluiting van al het onderwijs van de opleiding voor een heel kalenderjaar. Zie voor meer informatie over het fraude- en plagiaatreglement van de Universiteit van Amsterdam.www.uva.nl/plagiaat

Weekplanning

Weeknummer Onderwerpen Studiestof
1 Practical matters & Introduction IKM Introduction to IM-book (Introduction to the Bookseries, Chapter 1&2) 
2 Historical perspective on IM  Section 1 - The CIO Before ICT
3 Fundamental assumptions Section 2 - Rising above objectivism and subjectivism
4 Relation ICT, Strategy and Identity Section 3 - ICT, Strategy and Identity
5 ICT (Out)sourcing Section 4 – ICT (Out)sourcing
6 Customer Oriented Innovation Section 5 – Customer Oriented Innovation  (Chapter 18 and article Paasi etal - zie Blackboard)
7

Guest Lecture

Round up & questions

No new literature
8  Tentamen Tentamen

 

Rooster

Aanvullende informatie

- Before the start of the course, it is important to check the Blackboard-site of the course: http://blackboard.uva.nl

 

 

Contactinformatie

Coördinator

  • drs. Arjan Vreeken

Student-assistent: Tjomme Schilstra, email: tjomme.klaas.schilstra@gmail.com.