Studiewijzer 2016/2017

Globale inhoud

Dit vak is het vervolg op het eerstejaars Bèta-gamma vak Onderzoeksmethoden en Analyse van
Wetenschappelijk Onderzoek.

Het eerste deel van het vak biedt herhaling en verdieping in eerder behandelde statistische
begrippen, zoals kengetallen van locatie en spreiding, steekproefverdelingen, en de basisprincipes
van hypothesetoetsen. Tevens worden er veelgebruikte statistische toetsen zoals de t-toets en de variantieanalyse voor onafhankelijke groepen behandeld en hun onderliggende relatie besproken.
Tijdens het tweede deel van het vak worden meer geavanceerde statistische begrippen en
technieken geïntroduceerd, zoals multipele regressie en het general linear model, het analyseren van
data met herhaalde metingen en het analyseren van data die niet voldoen aan de assumpties van
veelgebruikte statistische toetsen. Om de behandelde analysetechnieken uit te voeren wordt er gebruik gemaakt van de (programmeer)taal R. Gedurende je hele studie zijn deze vaardigheden en inzichten nodig bij diverse vakken waarin met data gewerkt wordt. 

Studiemateriaal

Literatuur

  • Whitlock, M. & Schluter, D. (2015). The analysis of biological data. Roberts and Company Publishers.

Software

  • R of R studio

Overig

  • Handout over Herhaalde Metingen Variantieanalyse
  • Handout over Multipele Regressie
  • Online R handleidingen
  • Powerpointslides van de hoorcolleges

Leerdoelen

Aan het eind van de cursus kan de student:
• de meest gebruikte statistische analysetechnieken uit de empirische wetenschappen benoemen en
toepassen
• meer geavanceerdere statistische analysetechnieken benoemen en toepassen
• selecteren welke van bovenstaande analysetechniek en het beste kan worden gebruikt in
verschillende situaties
• de resultaten van statistische analyses interpreteren
• op een geschikte manier de behandelde analysetechnieken uitvoeren met R
• kansuitspraken en onderzoeksresultaten in de literatuur en media kritisch evalueren

Onderwijsvormen

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • (Computer)practicum

Hoorcolleges bieden theoretische verdieping.

Computerpractica bieden oefening met praktische toepassingen.

 

Verdeling leeractiviteiten

Activiteit

Aantal uur

Digitale Toets

2

Hoorcollege

14

Laptopcollege

14

Leren tentamen

20

Opdrachten

24

Zelfstudie en oefenen met R

94

 

Aanwezigheid

Aanwezigheidseisen opleiding (OER-B):

  • In geval van werkgroepbijeenkomsten met opdrachten is de student verplicht tenminste 90% van de werkgroepbijeenkomsten bij te wonen en zich op deze bijeenkomsten terdege voor te bereiden. Ingeval de student minder dan 90% heeft bijgewoond, kan het vak niet worden afgerond, dan wel kan de examencommissie aanvullende opdracht(en) laten verstrekken
  • In geval van een practicum is de student verplicht ten minste 90% van de practicumbijeenkomsten bij te wonen. Ingeval de student minder dan 90% heeft bijgewoond dient het practicum opnieuw te worden gevolgd, dan wel kan de examencommissie aanvullende opdracht(en) laten verstrekken.

Aanvullende eisen voor dit vak:

Aanvullende eisen voor dit vak:

Aanwezigheid bij de hoorcolleges en de computerpractica is facultatief. Er wordt echter sterk aanbevolen bij zowel de hoorcolleges als de computerpractica aanwezig te zijn.

Toetsing

Onderdeel en weging Details Opmerkingen

Eindcijfer

80%

Digitale Toets

Moet ≥ 5.5 zijn

20%

Opdrachten

Gemiddelde van de 4 best gemaakte opdrachten

80%

Digitale hertentamen

Moet ≥ 5.5 zijn

In dit vak zijn er in totaal 7 huiswerkopdrachten en een tentamen. Huiswerkopdrachten zijn verplicht
en dienen op tijd te zijn ingediend via Blackboard. Indien de deadline voor het inleveren van de
opdracht verstreken is, kan de opdracht niet meer worden ingeleverd en krijg je hiervoor geen
punten. De antwoorden van de opdrachten komen op Blackboard te staan en zijn zelf te controleren.
Gemiste deadlines door overmacht/omstandigheden of vrije keuze kunnen niet worden
gecompenseerd. Begin dus telkens op tijd aan de volgende opdracht.
Het eindcijfer wordt gegeven door het gewogen gemiddelde van de 4 best gemaakte
huiswerkopdrachten (20%) en het tentamen (80%). Om te slagen voor dit vak dien je het tentamen
met minimaal een 5.5 te hebben afgerond. Voor het hertentamen gelden dezelfde regels; de
huiswerkopdrachten tellen dus mee bij het hertentamen.

Inzage toetsing

De manier van inzage wordt via de digitale leeromgeving gecommuniceerd.

Opdrachten

Opdracht 1

  • Herhaling empirische cyclus en basis toetsingstheorie; individueel; feedback komt op Blackboard; wordt becijferd

Opdracht 2

  • T-toets en ANOVA voor herhaalde metingen; individueel; feedback komt op Blackboard; wordt becijferd

Opdracht 3

  • Univariaat en multipele regressie; individueel; feedback komt op Blackboard; wordt becijferd

Opdracht 4

  • General linear model & assumpties; individueel; feedback komt op Blackboard; wordt becijferd

Opdracht 5

  • Non-parametrische toetsen; individueel; feedback komt op Blackboard; wordt becijferd

Opdracht 6

  • Likelihood; individueel; feedback komt op Blackboard; wordt becijferd

Opdracht 7

  • Bayesiaanse statistiek & herhaling;individueel; feedback komt op Blackboard; wordt becijferd

Proeftentamen

  • Proeftentamen; individueel; feedback komt op Blackboard, niet verplicht

Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:

  •    Naam opdracht 1 : beschrijving 2
  •    Naam opdracht 2 : beschrijving 1
  •    ....

Fraude en plagiaat

Dit vak hanteert de algemene ‘Fraude- en plagiaatregeling’ van de UvA. Onder plagiaat of fraude wordt verstaan het overschrijven van het werk van een medestudent dan wel het kopiëren van wetenschappelijke bronnen (uit bijvoorbeeld boeken en tijdschriften en van het Internet) zonder daarbij de bron te vermelden. Uiteraard is plagiaat verboden. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd en streng tegen opgetreden. Bij verdenking van plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Wanneer de examencommissie overtuigd is dat er plagiaat gepleegd is dan kan dit maximaal leiden tot een uitsluiting van al het onderwijs van de opleiding voor een heel kalenderjaar. Zie voor meer informatie over het fraude- en plagiaatreglement van de Universiteit van Amsterdam.www.uva.nl/plagiaat

Weekplanning

Weeknummer Onderwerpen Studiestof
1. College 1 Herhaling empirische cyclus en basis toetsingstheorie Whitlock & Schluter (2015) H1, H3, H4, H5.4, H6, H11
1. College 2 T-toets en ANOVA voor herhaalde metingen Whitlock & Schluter (2015) H12.1, H12.2, Field et al. (2012; handout) H1, H13 
2. College 3 Univariaat en multipele regressie Agresti & Franklin (2013; handout) H12
2. College 4 General linear model & assumpties Whitlock & Schluter (2015) H12.3, H12.7, H13.1, H13.3, H15.1, H15.2, H17.1-H17.5, H18.1, H18.5
3. College 5 Non-parametrische toetsen Whitlock & Schluter (2015) H13.4-13.7, H15.2, H16.3, H16.5
3. College 6  Likelihood Whitlock & Schluter (2015) H20
4. College 7 Bayesiaanse statistiek & herhaling Artikel

 

Rooster

See datanose.nl or http://www.rooster.uva.nl

Contactinformatie

Coördinator

  • D. Matzke

Coördinator & Hoorcollegedocent: Dora Matzke (d.matzke@uva.nl)

Hoorcollegedocent: Raoul Grasman (rgrasman@uva.nl)