Miniscriptie

English Paper

6 EC

Semester 2, periode 6

5052MINI6Y

Eigenaar Bachelor Biomedische wetenschappen
Coördinator dr. Monique Quaedackers
Onderdeel van Bachelor Biomedische wetenschappen, jaar 2

Studiewijzer 2016/2017

Globale inhoud

De miniscriptie is een 4 weken durend voltijds vak waarin de student een literatuurverslag in het Engels schrijft, naar aanleiding van een grondige literatuurstudie over een actueel onderwerp. Dit is een biomedisch onderwerp op het gebied van een van de leerstoelgroepen van de verschillende onderzoeksinstituten verbonden aan de opleiding. De miniscriptie wordt geschreven onder begeleiding van een docent verbonden aan deze onderzoeksinstituten.

Ter voorbereiding op het schrijven van de Miniscriptie schrijft de student in het periode 1 een literatuurverslag over een aangereikte artikelenset. De studenten worden hierbij begeleid door docenten Academische Vaardigheden.

Studiemateriaal

Literatuur

  • Effective Scientific Writing, Aleth Bolt & Walter Bruins, 1e druk, 2012, ISBN: 9789086596171
  • Handleiding Wetenschappelijke Verslaglegging van het vak Academische Vaardigheden in jaar 1.
  • (Eventueel) startliteratuur beschikbaar gesteld via de begeleider.

Syllabus

  • Handleiding van de Miniscriptie met o.a. het tijdschema van de scriptie, de beoordelingscriteria en aanwijzingen voor het schrijven van een scriptie(beschikbaar gesteld via Blackboard)

Leerdoelen

Aan het eind van het vak kan de student:

  • bibliotheeksystemen exploreren over een actueel onderwerp binnen een bepaald onderzoeksveld.
  • de inhoud van de gevonden literatuur kritisch beoordelen en ordenen.
  • op grond van de gevonden literatuur een heldere vraagstelling formuleren.
  • vanuit de vraagstelling komen tot een kritische analyse van de bestaande inzichten over het onderwerp met behulp van de gevonden literatuur.
  • een opzet schrijven, waarin de uiteindelijke inhoud en structuur van het literatuurverslag naar voren komt.
  • de inhoud van verschillende wetenschappelijke artikelen vergelijken en in eigen woorden inhoudelijk en tekstueel integreren.
  • eigen inzichten met betrekking tot actuele discussiepunten binnen het onderwerp van de miniscriptie beargumenteerd verwoorden.
  • het literatuurverslag besluiten met een algemene, overkoepelende en beargumenteerde conclusie.
  • een gestructureerde en samenhangende tekst in correct en wetenschappelijk Engels schrijven.

Onderwijsvormen

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstandig werken aan bijv. project/scriptie
  • Begeleiding/feedbackmoment
  • Presentatie/symposium

De miniscriptie is een individuele opdracht die wordt geschreven onder begeleiding van docenten verbonden aan het SILS of het AMC. Indeling geschied op basis van de voorkeur van studenten. De studenten krijgen een aantal weken voor aanvang van de cursus per email een verzoek om een voorkeur aan te geven. Aan het begin van de cursus is er een introductiecollege gevolgd door een vast aantal begeleidingsmomenten, opgenomen in het rooster. Het exacte tijdstip en de locatie van de begeleidersbijeenkomsten worden in overleg met de begeleider vastgesteld. Een aanzienlijk deel van de studielast bestaat uit zelfstudie. In de student handleiding staat gedetailleerd beschreven hoe de tussenstappen die de student moet maken en de begeleiding hiervan door de docent eruit zien.

Ter ondersteuning van de schrijfvaardigheid in het Engels omvat het rooster tevens vier werkcolleges Academic English. De student ontvangt bij aanvang van de cursus een intakeformulier van de docent die de werkcolleges Academic English zal begeleiden. Op basis van ervaring en leerwensen worden de werkcolleges op maat aangeboden.

Verdeling leeractiviteiten

Activiteit

Aantal uur

Hoorcollege

2

Werkcollege

10

Bijeenkomsten met begeleider

8

Zelfstudie

148

Totaal 6 EC x 28 uur

168

 

Academische vaardigheden

In deze opdracht verdiepen tweedejaars studenten de schrijfvaardigheid die is opgedaan in het vak Academische Vaardigheden (AV BMW 1 en 2) in het eerste jaar. Vorm en structuur borduren voort op eerder geschreven teksten. In tegenstelling tot de schrijfopdrachten uit het eerste jaar zal dit verslag in het Engels worden geschreven. Docenten geven regelmatig specifieke feedback op het werk van de student. Daarnaast geeft de student feedback op het verslag van een medestudent bij de peer review opdracht. Deze docent en student feedback is een belangrijk onderdeel van het leerproces. De student wordt geacht deze feedback actief te verwerken in volgende versies van het verslag

Aanwezigheid

Aanwezigheidseisen opleiding (OER-B):

  • Deelname aan alle practica, computerpractica en werkcolleges in het curriculum is verplicht.

Aanvullende eisen voor dit vak:

Aanvullende eisen voor dit vak:

Aanwezigheid is verplicht bij de bijeenkomsten met de begeleider en bij de werkcolleges Academic English.

Toetsing

Onderdeel en weging Details

Eindcijfer

90%

Miniscriptie

Moet ≥ 5.5 zijn

10%

Literatuurverslag (periode 1)

Moet ≥ 5.5 zijn

Aanwezigheid, actieve deelname en op voldoende niveau uitvoeren van de peer review (minimale tijdsbesteding 2 uur) zijn een voorwaarde voor het behalen van het vak.

De student heeft bij een onvoldoende één herschrijfkans en moet deze herkansing na een week inleveren. Het cijfer voor deze herkansing bedraagt maximaal een 6.

Inzage toetsing

Om een inzagemoment aan te vragen, kun je contact opnemen met je begeleider.

Opdrachten

Opzet

  • Individuele opdracht waarop schriftelijke feedback wordt gegeven door de docent. Voor een gedetailleerde beschrijving van de opdracht zie handleiding student informatie op Blackboard.

1e versie

  • Individuele opdracht waarop feedback wordt gegeven door middel van een rubric door de docent. Voor een gedetailleerde beschrijving van de opdracht zie handleiding student informatie en de rubric op Blackboard.

Eindversie miniscriptie

  • Individuele opdracht waarop feedback wordt gegeven en wordt beoordeleld door middel van een rubric door de docent. Voor een gedetailleerde beschrijving van de opdracht zie handleiding student informatie en de rubric op Blackboard.

Writing samples Academic English

  • Individuele opdrachten die dienen als input voor de werkcolleges en waarop mondelinge feedback wordt gegeven door de docent.

Peer review Academic English

  • Individuele opdracht die wordt beoordeeld door de docent.

Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:

  •    Naam opdracht 1 : beschrijving 2
  •    Naam opdracht 2 : beschrijving 1
  •    ....

Fraude en plagiaat

Dit vak hanteert de algemene ‘Fraude- en plagiaatregeling’ van de UvA. Onder plagiaat of fraude wordt verstaan het overschrijven van het werk van een medestudent dan wel het kopiëren van wetenschappelijke bronnen (uit bijvoorbeeld boeken en tijdschriften en van het Internet) zonder daarbij de bron te vermelden. Uiteraard is plagiaat verboden. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd en streng tegen opgetreden. Bij verdenking van plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Wanneer de examencommissie overtuigd is dat er plagiaat gepleegd is dan kan dit maximaal leiden tot een uitsluiting van al het onderwijs van de opleiding voor een heel kalenderjaar. Zie voor meer informatie over het fraude- en plagiaatreglement van de Universiteit van Amsterdam.www.uva.nl/plagiaat

Weekplanning

Zie handleiding student informatie op Blackboard voor een gedetailleerde weekplanning.

Rooster

De indeling op onderwerp en de daarmee samenhangende contactmomenten met de begeleider worden gepubliceerd op Blackboard of via e-mail door de begeleider bekend gemaakt. De tijden van de werkcolleges zijn terug te vinden op https://datanose.nl/.

Aanvullende informatie

De miniscriptie is een voltijdse cursus van vier weken. Het is niet mogelijk om de miniscriptie op een ander moment in het jaar te schrijven en/of te verlengen.

Het afronden van deze schrijfopdracht is een ingangseis voor het bachelorproject in jaar 3.

Contactinformatie

Coördinator

  • dr. Monique Quaedackers

De begeleiding van de Miniscriptie wordt verzorg door 30 tot 35 docenten verbonden aan o.a. het SILS of het AMC.