Quantumfysica 1; honours

Quantum Physics 1; honours

3 EC

Semester 2, periode 5

50921QUA3Y

Eigenaar Bachelor Natuur- en Sterrenkunde (joint degree)
Coördinator prof. dr. C.J.M. Schoutens
Onderdeel van Bachelor Natuur- en Sterrenkunde (joint degree), jaar 1Dubbele bachelor Wis- en Natuurkunde, jaar 1

Studiewijzer 2016/2017

Globale inhoud

De belangrijkste principes van de quantumtheorie, superpositie en verstrengeling, zijn in de jaren 1920-1930 vastgelegd. Toch duurde het nog tot de jaren 1980 voordat duidelijk werd dat de quantumtheorie een fundamenteel nieuw perspectief biedt op ‘informatie’ - meer specifiek op de wetenschap en de technologie van het opslaan, bewerken en overdragen van informatie. Als informatie wordt opgeslagen in de quantummechanische toestand van een systeem (in de praktijk: een aantal quantumbits of qubits), geeft dat nieuwe mogelijkheden om die informatie te bewerken of over te dragen. Algoritmes die draaien op een quantumcomputer kunnen bepaalde (maar lang niet alle!) rekentaken sneller uitvoeren dan een gewone computer. Partijen die een verstrengeling delen kunnen beter communiceren en partijen die zijn verbonden door een quantumkanaal (bv een glasvezelkabel) kunnen de boodschappen die ze uitwisselen beveiligen met quantumcryptografie.

Het vakgbied van ‘quantum informatie’ ontwikkelt zich razendsnel - een recente mijlpaal was de lancering van de ‘IBM Quantum Experience’ - een prototype quantumcomputer met vijf qubits, die beschikbaar is voor het publiek.

In dit college gaan we deze ontwikkelingen verkennen en bestuderen. We leren de principes van een enkel qubit en bekijken hoe hieruit stapsgewijs een quantumcircuit kan worden gebouwd dat een rekentaak kan uitvoeren

Studiemateriaal

Syllabus

  • Interactief dictaat op Sowiso

Software

  • Quirk en IBM Quantum Experience

Leerdoelen

  1. De student begrijpt hoe informatie kan worden opgeslagen en bewerkt in quantumsystemen en waardeert de nieuwe mogelijkheden die dit biedt.
  2. De student doet ervaring op met het implementeren van een eenvoudig quantum algoritme op een simulator of op een eenvoudig qubit platform.

Onderwijsvormen

  • Zelfstudie
  • Zelfstandig werken aan bijv. project/scriptie
  • Begeleiding/feedbackmoment
  • Combi van flipped classroom, Dalton en studio classroom

De studenten bestuderen de stof zelfstandig en helpen elkaar tijdens de sessie dmv een samenvatting en Q&A. We bieden oefenopgaven op 3 niveaus. De docenten regisseren vanuit de coulissen.

Verdeling leeractiviteiten

Activiteit

Aantal uur

contacturen

16

voorbereiding rol als gespreksleider

12

voorbereiding qLessen

36

eindproject

20

Aanwezigheid

Aanwezigheidseisen opleiding (OER-B):

  • Van elke student wordt actieve deelname verwacht aan het onderwijsonderdeel waarvoor hij staat ingeschreven. Een student die de eerste twee werkcolleges van een lesblok geen gebruik maakt van de werkcolleges, zal administratief uit de werkcollegegroep verwijderd worden. Een verzoek opnieuw ingeschreven te worden bij de werkcolleges kan ingediend worden bij de opleidingscoördinator.
  • Als een student door overmacht niet aanwezig kan zijn bij een verplicht onderdeel van het examenonderdeel, dient hij dit zo snel mogelijk schriftelijk te melden bij de betreffende docent. De docent kan, eventueel na overleg met de studieadviseur, besluiten om de student een vervangende opdracht op te leggen.
  • Het is niet toegestaan om verplichte onderdelen van een examenonderdeel te missen als er geen sprake is van overmacht.
  • Bij kwalitatief of kwantitatief onvoldoende deelname, kan de examinator de student uitsluiten van verdere deelname aan het examenonderdeel of een gedeelte daarvan.
  • Ter uitbreiding van de bovenstaande regels geldt in het eerste semester van het eerste jaar dat een student bij minimaal 80% van de werkcolleges aanwezig dient te zijn. Bovendien moet worden deelgenomen aan eventuele tussentoetsen en verplicht gesteld huiswerk. Als niet aan deze verplichting is voldaan, wordt de student uitgesloten voor de herkansing van het bijbehorende vak. Studenten in het Dubbele Bachelor programma Wis- en Natuurkunde zijn vrijgesteld van deze plicht.

Aanvullende eisen voor dit vak:

Aanvullende eisen voor dit vak:

Het beoordelingsmodel veronderstelt dat tenminste 7 van de 8 sessies zijn bijgewoond. Lukt dat door omstandigheden niet dan volgt overleg.

Toetsing

Onderdeel en weging Details

Eindcijfer

De beoordeling van de studenten zal worden gebaseerd op actieve deelname en inbreng, het invullen van de rol als gespreksleider tijdens de qLes, en de kwaliteit van het werk aan het qProject. Er is geen schriftelijk tentamen. Daarbij gaan we er van uit dat tenminste 7 van de 8 sessies actief zijn bijgewoond. Lukt dat door omstandigheden niet, dan overleggen we over wat nodig is voor de beoordeling.

Opdrachten

gespreksleider bij qLes

  • sessie leiden: samenvatting, Q&A, probleem oplossen

qProject

  • quantum circuit implementeren op Quirk of op het IBM platform

Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:

  •    Naam opdracht 1 : beschrijving 2
  •    Naam opdracht 2 : beschrijving 1
  •    ....

Fraude en plagiaat

Dit vak hanteert de algemene ‘Fraude- en plagiaatregeling’ van de UvA. Onder plagiaat of fraude wordt verstaan het overschrijven van het werk van een medestudent dan wel het kopiëren van wetenschappelijke bronnen (uit bijvoorbeeld boeken en tijdschriften en van het Internet) zonder daarbij de bron te vermelden. Uiteraard is plagiaat verboden. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd en streng tegen opgetreden. Bij verdenking van plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Wanneer de examencommissie overtuigd is dat er plagiaat gepleegd is dan kan dit maximaal leiden tot een uitsluiting van al het onderwijs van de opleiding voor een heel kalenderjaar. Zie voor meer informatie over het fraude- en plagiaatreglement van de Universiteit van Amsterdam.www.uva.nl/plagiaat

Weekplanning

Weeknummer Onderwerpen Studiestof
1  aftrek en qLes 0  
2  qLes 1, 2  
3   qLes 3, 4  
4   qLes 5, 6  
5   qLes 7, 8  
6   qLes 9, 10  
7  qProjectem  
8  qProjecten  

 

Rooster

Aanvullende informatie

Dit vak is uitsluitend bedoeld voor honoursstudenten of studenten met een bijzondere belangstelling voor het onderwerp. Houdt er rekening mee dat het tempo van het vak hoog ligt.

Contactinformatie

Coördinator

  • prof. dr. C.J.M. Schoutens