Sociale Neurocognitie & Neuroeconomie

Social Neurocognition & Neuro Economy

12 EC

Semester 2, periode 4

5102SNN12Y

Eigenaar Bachelor Psychobiologie
Coördinator Andries van der Leij
Onderdeel van Bachelor Psychobiologie, jaar 3

Studiewijzer 2015/2016

Globale inhoud

In deze cursus wordt vanuit een psychobiologisch perspectief een overzicht gegeven van de ontwikkelingen op het gebied van het onderzoek naar economisch gedrag (neuroeconomie) en sociale processen (social neuroscience). Door te werken met recente literatuur wordt een actuele stand van zaken weergegeven. De cursus bestaat uit een blok neuroeconomie en een blok social neuroscience. Het blok neuroeconomie wordt ingeleid met een stuk beslissen en spitst zich met name toe op de implicaties van keuzes in een context van kosten en baten voor het individu en de sociale omgeving, keuzeirrationaliteit en game theory. In het blok social neuroscience wordt het brede veld behandeld van het neurowetenschappelijk onderzoek naar sociale cognitie: het handelen binnen een sociale context. Er wordt bijvoorbeeld aandacht besteed aan emoties, empathie, het verwerken van gezichtsexpressies, inter- en intragroepsprocessen en moraliteit.
Als onderdeel van de cursus geven de studenten in groepjes een presentatie (20% van het cijfer) over een recent onderzoek.

Studiemateriaal

Literatuur

  • Glimcher 2011

Overig

  • Artikelen worden bekend gemaakt via Blackboard.

Leerdoelen

  • Kennis krijgen van de fundamenten van de gedragseconomie.
  • Kennis krijgen van het neurowetenschappelijke onderzoek naar value based decision making en economisch gedrag.
  • Kennis krijgen van het neurowetenschappelijke onderzoek naar sociale processen.
  • Leren neurowetenschappelijk onderzoek uit deze velden te presenteren vanuit het perspectief van de onderzoeker.

 

Onderwijsvormen

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Presentatie/symposium

Het vak bestaat uit hoorcollege's op de maandagen, dinsdagen en donderdagen. De presentaties zijn op de vrijdagen. 

Verdeling leeractiviteiten

Activiteit

Aantal uur

Hoorcollege

64

Tentamen

5

Vragenuur

4

Zelfstudie

263

Totaal 6 EC x 28 uur

336

Aanwezigheid

Aanwezigheidseisen opleiding (OER-B):

  • Deelname aan alle practica, computerpractica, veldwerk en werkcolleges in het curriculum is verplicht en de student dient zich op deze bijeenkomsten terdege voor te bereiden.

Aanvullende eisen voor dit vak:

Aanvullende eisen voor dit vak:

Aanwezigheid bij de presentaties is verplicht!

Toetsing

Onderdeel en weging Details

Eindcijfer

80%

Tentamen

Herkansbaar

20%

Presentatie

Opdrachten

Presentatie

  • In een groep. 

Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:

  •    Naam opdracht 1 : beschrijving 2
  •    Naam opdracht 2 : beschrijving 1
  •    ....

Fraude en plagiaat

Dit vak hanteert de algemene 'Fraude- en plagiaatregeling' van de UvA. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd. Bij verdenking van fraude of plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Zie de Fraude- en plagiaatregeling van de UvA: www.uva.nl/plagiaat

Rooster

Het rooster van dit vak is in te zien op DataNose.

Eindtermen

Deze cursus draagt bij aan de volgende eindtermen van de opleiding Psychobiologie:

1) Kennis en Inzicht

De bachelor:

  • 1a) kan de basisprincipes uit de vakgebieden ‘genetica en evolutie’, ‘celbiologie’, ‘biochemie’, ‘fysiologie’, ‘embryologie’, ‘anatomie’ en ‘evolutie en gedrag’ uitleggen.
  • 1b) kan de ontwikkeling en werking van het brein op alle niveaus – van molecuul tot de menselijke geest – binnen Psychobiologie, voornamelijk de deelgebieden ‘perceptie tot bewustzijn’, ‘leren en geheugen’, ‘emotie’, ‘motivatie’, ‘neuroanatomie’ en ‘neurofysiologie’ uitleggen.
  • 1c) kan de pathofysiologie en bijbehorende diagnostische methoden en mogelijke therapieën uitleggen.
  • 1d) kan uitleggen welke onderzoekstechnieken nodig zijn voor het ontwikkelen van kennis en dat kennis nodig is voor het ontwikkelen van onderzoekstechnieken.
  • 1e) kan de kennis opgedaan bij een zelfgekozen vak uitleggen.
  • 1f) kan de basisprincipes uit de beroepsethiek en wetenschapsfilosofie uitleggen.
  • 1g) kan mogelijke vervolgopleidingen benoemen.
  • 1h) kan uitleggen wat de bijdragen en beperkingen zijn van de kennis op elk niveau - van molecuul tot de menselijke geest - aan het wetenschapsgebied Psychobiologie.
  • 1i) kan op alle niveaus de werking van het brein van dieren en mensen vergelijken.
  • 1j) kan onderbouwen hoe de pathofysiologie bijdraagt aan het begrip van de ontwikkeling en werking van het brein op alle niveaus.
  • 1k) kan grensverleggende ontwikkelingen in het wetenschapsgebied Psychobiologie herkennen.
  • 1l) kan uitleggen dat een standpunt wordt beïnvloed door context.

2) Toepassen Kennis en Inzicht

De bachelor:

  • 2a) kan onderbouwen welke onderzoekstechnieken nodig zijn om onderzoeksvragen binnen het wetenschapsgebied Psychobiologie te beantwoorden.
  • 2b) kan ondersteunende disciplines zoals wis-, natuur- en scheikunde en programmeren toepassen.
  • 2c) kan de empirische cyclus zelfstandig doorlopen bij het uitvoeren van een onderzoek.
  • 2d) kan op een wetenschappelijke manier lopende experimenten documenteren.
  • 2e) kan algemene laboratoriumvaardigheden uitvoeren.
  • 2f) kan onderzoek doen met proefpersonen en relevante proefdieren.
  • 2g) kan voor de psychobiologie relevante computerprogramma’s en/of programmeertalen gebruiken.
  • 2h) kan ruwe data interpreteren en een geschikte (kwantitatieve) analysemethode toepassen.
  • 2i) kan werken volgens algemene milieu- en veiligheidsnormen.
  • 2j) kan redeneren en argumenteren en meerdere standpunten benoemen en onderbouwen.

3) Oordeelsvorming

De bachelor:

  • 3a) kan relevante literatuur verzamelen, verwerken en interpreteren.
  • 3b) kan de implicaties van onderzoeksresultaten voor de maatschappij overzien.
  • 3c) kan onderzoeksresultaten binnen de Psychobiologie en/of binnen een discipline- overstijgende context interpreteren.
  • 3d) kan de ethische aspecten van beroepsmatige omgang met levende organismen en weefsel overwegen.
  • 3e) kan informatie analyseren aan de hand van kwaliteitscriteria en er een eigen oordeel over vormen.
  • 3f) kan alternatieven en tegenargumenten overwegen bij het vormen of herzien van een oordeel.

4) Communicatie

De bachelor:

  • 4a) kan kennis, bevindingen en standpunten in wetenschappelijk Nederlands en Engels schriftelijk rapporteren en mondeling presenteren.
  • 4b) kan een bijdrage leveren aan wetenschappelijke discussies.
  • 4c) kan op basis van begrip en respect communiceren.
  • 4d) kan onderzoeksgegevens communiceren volgens de regels van wetenschappelijke integriteit.
  • 4e) kan een standpunt overbrengen.

5) Leervaardigheden

De bachelor:

  • 5a) kan een zelfstandige en wetenschappelijke werkwijze en houding ontwikkelen.
  • 5b) kan zich zelfstandig kennis eigen maken.
  • 5c) kan nieuwe kennis integreren met aanwezige kennis en tot inzichten komen.
  • 5d) kan een constructieve en synergetische manier van samenwerken ontwikkelen.
  • 5e) kan zich in een zelfgekozen deelgebied verdiepen of verbreden.
  • 5f) kan zich nieuwe technische vaardigheden eigen maken.
  • 5g) kan feedback geven en verwerken.
  • 5i) kan reflecteren op eigen gedrag en dit gedrag desgewenst verbeteren.
  • 5j) kan geleerde principes generaliseren en toepassen in een andere context.

Contactinformatie

Coördinator

  • Andries van der Leij