Informatiekunde in Vogelvlucht

Encyclopedia of Information Studies

6 EC

Semester 1, periode 1

5072INIV6Y

Eigenaar Bachelor Informatiekunde
Coördinator A.W. Abcouwer
Onderdeel van Bachelor Informatiekunde, jaar 1Minor Interactieve en Creatieve Mediatechnologie, jaar 1Minor Informatie- en Kennismanagement, jaar 1Minor HvA BIS, jaar 1

Studiewijzer 2015/2016

Globale inhoud

Binnen het vakgebied van de informatiekunde bestuderen we de relatie tussen organisaties, mensen en moderne informatie- en communicatietechnologie. Deze relatie wordt mede vorm gegeven binnen een dynamische context waar we maatschappelijk gezien mee worden geconfronteerd. Het vak biedt een eerste verkenning van het vakgebied en probeert bewustwording voor informatiekundige vraagstukken in een vogelvlucht aan de orde te stellen. Daarbij worden drie invalshoeken gehanteerd die zich laten karakteriseren via de volgende vragen:

  • Welke rol speelt informatie in een business context en welke bedrijfskundige vraagstukken spelen daarbij een rol?
  • Hoe gaan individuen om met de mogelijkheden van moderne (sociale) media?
  • Welke technologische issues spelen daarbij?

In het vak wordt gestreefd naar een actieve leerstijl. Naast het bestuderen van de aangereikte literatuur wordt in de werkcolleges actief met de stof gewerkt. De opdrachten worden tijdens het hoorcollege of aan het begin van het werkcollege van die week beschikbaar gesteld. De opdrachten bereiden daarbij voor op een eindopdracht die de vorm krijgt van een adviesopdracht om te bepalen hoe sociale media kunnen worden ingezet om een specifiek bedrijfskundig probleem te ondersteunen.

Studiemateriaal

Literatuur

  • Elke week dienen er diverse papers gelezen te worden ter voorbereiding op het college.

Leerdoelen


Leerdoelen

  • De studenten hebben inzicht welke kerngebieden binnen het vakgebied informatiekunde relevant zijn
  • De studenten zijn zich bewust van het belang van presentatiemethoden en -technieken om over relevante boodschappen te rapporteren en er dialoog over te hebben
  • De studenten hebben ervaring opgedaan met het reflecteren over hun eigen leerproces en de rol die daarbij door ICT wordt gespeeld

Onderwijsvormen

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Practicum Academische Vaardigheden

Tijdens het hoorcollege wordt het thema van de week geïntroduceerd. Tijdens de werkcolleges wordt het thema verdiept aan de hand van wetenschappelijke literatuur en praktijkoefeningen. 

Verdeling leeractiviteiten

Er zijn  6 contacturen per week, 2 uur hoorcollege en 4 uur werkcollege. Daarnaast word je geacht 15 uur per week aan zelfstudie te besteden. De zelfstudie heeft betrekking op het doornemen en leren van de tentamenstof en het uitwerken van werkcollegeopdrachten. Je kunt er vanuit gaan dat je de helft van de zelfstudietijd besteedt aan de leerstof en de andere helft aan de opdrachten. 

Academische vaardigheden

Naast de werk- en hoorcolleges van Informatiekunde in Vogelvlucht volg je ook het eerstejaars PAV (Practicum Academische Vaardigheden). Sommige van de PAV-­onderdelen vallen samen met praktische opdrachten binnen de werkcolleges. Bij het vak Informatiekunde in Vogelvlucht ligt het accent van het PAV op “presenteren” en “academisch schrijven”. Zo ga je in week 2 onderzoeken of een bepaalde website goed functioneert. Over je bevindingen schrijf je een verslag – de wijze waarop het verslag geschreven moet worden en je onderzoek kunt doen naar relevante bronnen wordt in PAV behandeld en begeleid. Daarnaast ontvang je  van jouw tutor en medestudenten tijdens de PAV‐bijeenkomsten feedback op jouw presentatievaardigheden.  

Aanwezigheid

Aanwezigheidseisen opleiding (OER-B):

  • Voor practica en werkgroepbijeenkomsten met opdrachten geldt een aanwezigheidsplicht.
  • Wanneer studenten niet voldoen aan deze aanwezigheidsplicht kan het onderdeel niet met een voldoende worden afgerond.

Aanvullende eisen voor dit vak:

Aanvullende eisen voor dit vak:

Je mag gedurende het hele vak maximaal 1 van de in totaal 6 werkcolleges missen.
Ben je vaker dan 1 keer – zonder geldige reden -­ afwezig bij de werkcolleges dan wordt er geen eindcijfer geregistreerd.

Toetsing

Onderdeel en weging Details

Eindcijfer

60%

Toetsen

Herkansbaar

50%

Tussentoets

50%

Eindtoets

40%

Eindopdracht

Van studenten die niet aan de deadlines en de opdrachten hebben voldaan geen cijfer wordt geregistreerd.

Je hebt alleen recht om deel te nemen aan de herkansing van een vak als je ook aan het eerste tentamen of eerste toetsmoment hebt deelgenomen en aan alle samenstellende voorwaarden (o.a. aanwezigheidsplicht, verplichte opdrachten etc.) hebt voldaan. Als dat het geval is en je haalt het tentamen niet, word je automatisch aangemeld voor het hertentamen. Als je niet aan alle voorwaarden hebt voldaan of niet deelneemt aan de eerste tentamenkans, word je niet ingeschreven voor de herkansing en moet je het vak het jaar daarna opnieuw doen. Als je om aantoonbare zwaarwegende redenen niet aan alle samenstellende onderdelen kunt voldoen of niet kunt deelnemen aan de eerste tentamenkans, dien je je voorafgaand aan het toetsingsmoment (tentamen, inleveren opdracht, inleveren paper etc.) te melden bij de studieadviseur. In geval van aantoonbaar zwaarwegende omstandigheden wordt er dan in samenspraak met de docent gekeken of er een andere oplossing mogelijk is.

Opdrachten

werkcollegeopdrachten

  • De opdrachten zijn verschillend van aard: literatuur bestuderen, annoteren en vragen formuleren naar aanleiding van de literatuur, in groepjes  een klein respondentenonderzoek uitvoeren en verslag doen van de resultaten, een organisatieproces modelleren. De opdrachten hebben een strikte deadline.

Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:

  •    Naam opdracht 1 : beschrijving 2
  •    Naam opdracht 2 : beschrijving 1
  •    ....

Fraude en plagiaat

Dit vak hanteert de algemene ‘Fraude- en plagiaatregeling’ van de UvA. Onder plagiaat of fraude wordt verstaan het overschrijven van het werk van een medestudent dan wel het kopiëren van wetenschappelijke bronnen (uit bijvoorbeeld boeken en tijdschriften en van het Internet) zonder daarbij de bron te vermelden. Uiteraard is plagiaat verboden. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd en streng tegen opgetreden. Bij verdenking van plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Wanneer de examencommissie overtuigd is dat er plagiaat gepleegd is dan kan dit maximaal leiden tot een uitsluiting van al het onderwijs van de opleiding voor een heel kalenderjaar. Zie voor meer informatie over het fraude- en plagiaatreglement van de Universiteit van Amsterdam.www.uva.nl/plagiaat

Weekplanning

Week

Datum

College

Docent

Onderwerp

1

1-­‐9

HC1

JS/TA/TvE

Data, Informatie en Kennis / Hoofdstuk 1 en 2 van Norman

 

2-­‐9

WC1.1

JS

Hey en Zins opdracht Deadline opdracht 7-­‐9 23:59

 

3-­‐9

WC1.2

TA

Introductie opdrachten

2

8-­‐9

HC2

JS

(Re)presentaties, user interfaces

 

9-­‐9

WC2.1

JS

Werkcollege over het artikel van Bereiter

 

10-­‐9

WC2.2

TvE

Usability Deadline opdracht 14-­‐9 23:59

3

15-­‐9

HC3

TvE

Symbolen etc.

 

16-­‐9

WC3.1

AB + TvE

De klassieke Informatie-­‐theorie van Shannon

 

17-­‐9

WC3.2

TvE

Usability presentaties

Tussentoets

25-­‐9

 

 

9:00-­‐11:00

5

29-­‐9

HC5

TA

Informatie en organisatie

 

30-­‐9

WC5.1

TA

Denken over organisaties in termen van Mintzberg

 

1-­‐10

WC5.2

TA

Groundswell opdracht

Deadline Story opdracht 6-­‐10 23:59

6

6-­‐10

HC6

TvE

Use case

 

7-­‐10

WC6.1

TA

Groundswell : de Stories

 

8-­‐10

WC6.2

TvE

Werken aan eindopdracht

7

13-­‐10

HC7

JS

Afrondend college

 

14-­‐10

WC7.1

JS/TvE

Eindpresentaties

 

15-­‐10

WC7.2

JA TvE

Eindpresentaties

Eindtoets

20-­‐10

 

 

9:00-­‐11:00

Docenten:

JS = Jacobijn Sandberg

TA = Toon Abcouwer

AB = Alexander Boer

TvE = Tom van Engers

 

Rooster

Aanvullende informatie

Dit vak heeft een Blackboardsite. Hier vind je de noodzakelijke aanvullende informatie, zoals de groepsindeling van de werkcolleges, de opdrachten en de collegepresentaties. Bekijk de Blackboardsite dus met grote regelmaat!

Contactinformatie

Coördinator

  • A.W. Abcouwer