Individual Differences
6 EC
Semester 1, periode 3
5102INVE6Y
Eigenaar | Bachelor Psychobiologie |
Coördinator | dr. A.B. Mulder |
Onderdeel van | Bachelor Psychobiologie, jaar 1 |
In deze cursus komen de hogere mentale functies aan bod. Hogere mentale functies worden vaak als 'typisch menselijke' functies gezien. Naar dergelijke complexe functies wordt momenteel veel onderzoek gedaan. Wat is nu eigenlijk intelligentie? Hoe kun je het meten? Op welke manier verschillen mensen van elkaar in hun intelligentie? Hebben slimme mensen andere genen of heeft het vooral met opvoeding/omgevingsfactoren te maken? Hoe onderzoek je deze vraag, en wat zijn de sterke of zwakke punten van dit onderzoek? In deze cursus wordt ook ingegaan op theorieën over persoonlijkheid en het meten van verschillen in persoonlijkheid (en persoonlijkheidsstoornissen). Naast intelligentie en persoonlijkheid komen ook andere 'hogere' vaardigheden van mensen aan bod, zoals het nemen van complexe beslissingen, redeneren, probleem oplossen, en expertise in het uitvoeren van specifieke taken.
Juist bij deze onderwerpen is het van belang de vraag te stellen: wat is nu precies de relatie tussen mentale vaardigheden en biologische functies? Om dit te kunnen onderzoeken bij complexe mentale processen zijn vernuftige onderzoeksmethoden bedacht. In de cursus worden deze methoden uitgelegd en besproken.
De werkgroepen die naast deze cursus zijn geprogrammeerd zijn een belangrijk onderdeel, waarbij dieper wordt ingegaan op verschillende hogere mentale functies. In de werkgroepen zal de student met behulp van verschillende experinmentele taken data verzamelen. Daarna zal de data geanalyseerd worden en gepresenteerd worden op een wetenschappelijke poster. Zodoende wordt er actief kennis gemaakt met de hele wetenschappelijke cyclus.
Purves 2e editie Hoofdstuk 2, 13 en 14
Reader, beschikbaar op BlackBoard met daarin de hoofdstukken uit relevante studieboeken en behandelde wetenschappelijke artikelen die gezamelijk tot de studiestof horen.
Additionele relevante Artikelen (worden beschikbaar gesteld op Blackboard)
Hoorcollege, Werkcollege en Zelfstudie (literatuur).
Activiteit |
Aantal uur |
Hoorcollege |
34 |
Presentatie |
4 |
Tentamen |
3 |
Werkcollege |
20 |
Zelfstudie |
107 |
Totaal 6EC * 28 uur |
168 |
Aanwezigheidseisen opleiding (OER-B):
Aanvullende eisen voor dit vak:
Aanvullende eisen voor dit vak:
Aanwezigheid bij de hoorcolleges wordt sterk aanbevolen. Voor de werkcolleges geldt een strikte aanwezigheidsplicht. Je mag gedurende het hele vak maximaal 1 van de in totaal 5 werkcolleges missen. Ben je vaker dan 1x afwezig bij de werkcolleges/practicumdagen dan wordt er geen eindcijfer geregistreerd. Echter, in geval van aantoonbaar zwaarwegende omstandigheden wordt er in samenspraak met de vakcoördinator en de studieadviseur gekeken naar oplossingen.
Onderdeel en weging | Details |
Eindcijfer | |
0.9 (90%) Tentamen | Moet ≥ 5.5 zijn, Herkansbaar |
0.1 (10%) Werkgroep Poster | Moet ≥ 5.5 zijn |
Naast deze toetsingsonderdelen kan extra individuele inzet worden beloond met een additie van 0.5 punt bij het werkgroepcijfer en geen/weinig individuele inzet kan leiden tot 0.5 punt aftrek.
De manier van inzage wordt via de digitale leeromgeving gecommuniceerd.
Tentamens mogen niet worden meegenomen. Kort na het tentamen is er een moment waarop studenten de tentamenvragen kunnen inzien en opmerkingen over tentamenvragen kunnen melden. Datum, tijdstip en plaats worden via Blackboard gecommuniceerd. Opmerkingen zullen behandeld worden door de docenten en worden teruggekoppeld via Blackboard.
Zodra de uitslag van het tentamen bekend is, is er een moment waarop studenten hun uitwerking van het tentamen en antwoordmodellen kunnen inzien. Datum, tijdstip en plaats worden via Blackboard gecommuniceerd.
De focus ligt op het formuleren van een onderzoeksvraag en het analyseren en presenteren van experimentale data. Alle informatie van deze opdracht kan gevonden worden op de Blackboardsite van de cursus. Deze opdracht wordt uitgevoerd in groepen van 3 tot 4 personen en wordt afgesloten met een poster presentatie over de onderzoeksresultaten.
De posteropzet, layout en inhoud wordt beoordeeld. Dit is een groepscijfer gegeven aan de hand van een beoordelingsmodel. Bij hoge uitzondering kan ook individueel worden beoordeeld. Voor extra/uitzonderlijke inzet kan op individuele gronden een extra 0.5 punt worden toegekend. Daarnaast is het ook mogelijk om 0.5 punt aftrek te krijgen als de inzet onder de maat is.
Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:
Dit vak hanteert de algemene 'Fraude- en plagiaatregeling' van de UvA. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd. Bij verdenking van fraude of plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Zie de Fraude- en plagiaatregeling van de UvA: www.uva.nl/plagiaat
Weeknummer | Onderwerpen | Studiestof |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 |
Het rooster van deze cursus wordt gepubliceerd op
Deze cursus draagt bij aan de volgende eindtermen van de opleiding Psychobiologie:
1) Kennis en Inzicht
De bachelor:
2) Toepassen Kennis en Inzicht
De bachelor:
3) Oordeelsvorming
De bachelor:
4) Communicatie
De bachelor:
5) Leervaardigheden
De bachelor:
Dit vak heeft een Blackboardsite. Hier vind je de noodzakelijke aanvullende informatie, zoals de groepsindeling van de werkcolleges, de opdrachten. Bekijk de Blackboardsite dus met grote regelmaat!