Individuele Verschillen

Individual Differences

6 EC

Semester 1, periode 3

5102INVE6Y

Eigenaar Bachelor Psychobiologie
Coördinator dr. A.B. Mulder
Onderdeel van Bachelor Psychobiologie, jaar 1

Studiewijzer 2015/2016

Globale inhoud

In deze cursus komen de hogere mentale functies aan bod. Hogere mentale functies worden vaak als 'typisch menselijke' functies gezien. Naar dergelijke complexe functies wordt momenteel veel onderzoek gedaan. Wat is nu eigenlijk intelligentie? Hoe kun je het meten? Op welke manier verschillen mensen van elkaar in hun intelligentie? Hebben slimme mensen andere genen of heeft het vooral met opvoeding/omgevingsfactoren te maken? Hoe onderzoek je deze vraag, en wat zijn de sterke of zwakke punten van dit onderzoek? In deze cursus wordt ook ingegaan op theorieën over persoonlijkheid en het meten van verschillen in persoonlijkheid (en persoonlijkheidsstoornissen). Naast intelligentie en persoonlijkheid komen ook andere 'hogere' vaardigheden van mensen aan bod, zoals het nemen van complexe beslissingen, redeneren, probleem oplossen, en expertise in het uitvoeren van specifieke taken.

Juist bij deze onderwerpen is het van belang de vraag te stellen: wat is nu precies de relatie tussen mentale vaardigheden en biologische functies? Om dit te kunnen onderzoeken bij complexe mentale processen zijn vernuftige onderzoeksmethoden bedacht. In de cursus worden deze methoden uitgelegd en besproken.

De werkgroepen die naast deze cursus zijn geprogrammeerd zijn een belangrijk onderdeel, waarbij dieper wordt ingegaan op verschillende hogere mentale functies. In de werkgroepen zal de student met behulp van verschillende experinmentele taken data verzamelen. Daarna zal de data geanalyseerd worden en gepresenteerd worden op een wetenschappelijke poster. Zodoende wordt er actief kennis gemaakt met de hele wetenschappelijke cyclus.

Studiemateriaal

Literatuur

  •  Purves 2e editie Hoofdstuk 2, 13 en 14

     Reader, beschikbaar op BlackBoard met daarin de hoofdstukken uit relevante studieboeken en behandelde wetenschappelijke artikelen die gezamelijk tot de studiestof horen.

     Additionele relevante Artikelen (worden beschikbaar gesteld op Blackboard)

Leerdoelen

  • De belangrijkste bevindingen in het onderzoek naar individuele verschillen in cognitieve vaardigheden kunnen reproduceren. Meer specifiek op de onderwerpen intelligentie, gedragsgenetica, expertise, persoonlijkheid, en hogere cognitieve functies zoals beslissen en redeneren.
  • Beschrijven van de opzet, resultaten en conclusies van enkele belangrijke studies naar de neurale basis van individuele verschillen in hogere mentale menselijke functies
  • Op algemeen nivo de gebruikte onderzoeksmethoden (functioneel en structureel neuroimaging, vragenlijsten, genetische associatie studies, tweelingenstudies) in deze studies kunnen beschrijven. De sterke en zwakke punten van deze onderzoeksmethoden kunnen benoemen.
  • Kunnen beoordelen of een bepaalde onderzoeksmethode aansluit bij een bepaalde onderzoeksvraag.
  • Op een basisnivo de verschillende standpunten van de mind-brain discussie kunnen uitleggen.
  • Een onderzoeksvraag kunnen bedenken aan de hand van een gegeven set taken en een selectie van artikelen.
  • Een onderzoeksvraag kunnen beantwoorden aan de hand van verkregen data en de daarop uitgevoerde data-analyse.
  • Een wetenschappelijke poster over een uitgevoerd onderzoek kunnen ontwerpen.
  • Een wetenschappelijke poster tijdens een postersessie kunnen presenteren en bediscussiëren.
  • Professioneel kunnen samenwerken met een groepje studenten bij het bedenken en uitwerken van een onderzoeksvraag.

Onderwijsvormen

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Hoorcollege, Werkcollege en Zelfstudie (literatuur).

Verdeling leeractiviteiten

Activiteit

Aantal uur

Hoorcollege

34

Presentatie

4

Tentamen

3

Werkcollege

20

Zelfstudie

107

Totaal 6EC * 28 uur

168

Aanwezigheid

Aanwezigheidseisen opleiding (OER-B):

  • Deelname aan alle practica, computerpractica, veldwerk en werkcolleges in het curriculum is verplicht en de student dient zich op deze bijeenkomsten terdege voor te bereiden.

Aanvullende eisen voor dit vak:

Aanvullende eisen voor dit vak:

Aanwezigheid bij de hoorcolleges wordt sterk aanbevolen. Voor de werkcolleges geldt een strikte aanwezigheidsplicht. Je mag gedurende het hele vak maximaal 1 van de in totaal 5 werkcolleges missen. Ben je vaker dan 1x afwezig bij de werkcolleges/practicumdagen dan wordt er geen eindcijfer geregistreerd. Echter, in geval van aantoonbaar zwaarwegende omstandigheden wordt er in samenspraak met de vakcoördinator en de studieadviseur gekeken naar oplossingen.

Toetsing

Onderdeel en weging Details

Eindcijfer

0.9 (90%)

Tentamen

Moet ≥ 5.5 zijn, Herkansbaar

0.1 (10%)

Werkgroep Poster

Moet ≥ 5.5 zijn

Naast deze toetsingsonderdelen kan extra individuele inzet worden beloond met een additie van 0.5 punt bij het werkgroepcijfer en geen/weinig individuele inzet kan leiden tot 0.5 punt aftrek.

Inzage toetsing

De manier van inzage wordt via de digitale leeromgeving gecommuniceerd.

Tentamens mogen niet worden meegenomen. Kort na het tentamen is er een moment waarop studenten de tentamenvragen kunnen inzien en opmerkingen over tentamenvragen kunnen melden. Datum, tijdstip en plaats worden via Blackboard gecommuniceerd. Opmerkingen zullen behandeld worden door de docenten en worden teruggekoppeld via Blackboard. 

Zodra de uitslag van het tentamen bekend is, is er een moment waarop studenten hun uitwerking van het tentamen en antwoordmodellen kunnen inzien. Datum, tijdstip en plaats worden via Blackboard gecommuniceerd.

Opdrachten

Werkgroepen hogere mentale processen

  • De focus ligt op het formuleren van een onderzoeksvraag en het analyseren en presenteren van experimentale data. Alle informatie van deze opdracht kan gevonden worden op de Blackboardsite van de cursus. Deze opdracht wordt uitgevoerd in groepen van 3 tot 4 personen en wordt afgesloten met een poster presentatie over de onderzoeksresultaten. 

    De posteropzet, layout en inhoud wordt beoordeeld. Dit is een groepscijfer gegeven aan de hand van een beoordelingsmodel. Bij hoge uitzondering kan ook individueel worden beoordeeld. Voor extra/uitzonderlijke inzet kan op individuele gronden een extra 0.5 punt worden toegekend. Daarnaast is het ook mogelijk om 0.5 punt aftrek te krijgen als de inzet onder de maat is. 

Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:

  •    Naam opdracht 1 : beschrijving 2
  •    Naam opdracht 2 : beschrijving 1
  •    ....

Fraude en plagiaat

Dit vak hanteert de algemene 'Fraude- en plagiaatregeling' van de UvA. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd. Bij verdenking van fraude of plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Zie de Fraude- en plagiaatregeling van de UvA: www.uva.nl/plagiaat

Weekplanning

Weeknummer Onderwerpen Studiestof
1
2
3
4

Rooster

Het rooster van deze cursus wordt gepubliceerd op https://datanose.nl/

Eindtermen

Deze cursus draagt bij aan de volgende eindtermen van de opleiding Psychobiologie:

1) Kennis en Inzicht

De bachelor:

  • 1b) kan de ontwikkeling en werking van het brein op alle niveaus – van molecuul tot de menselijke geest – binnen Psychobiologie, voornamelijk de deelgebieden ‘perceptie tot bewustzijn’, ‘leren en geheugen’, ‘emotie’, ‘motivatie’, ‘neuroanatomie’ en ‘neurofysiologie’ uitleggen.
  • 1d) kan uitleggen welke onderzoekstechnieken nodig zijn voor het ontwikkelen van kennis en dat kennis nodig is voor het ontwikkelen van onderzoekstechnieken.
  • 1h) kan uitleggen wat de bijdragen en beperkingen zijn van de kennis op elk niveau - van molecuul tot de menselijke geest - aan het wetenschapsgebied Psychobiologie.
  • 1j) kan onderbouwen hoe de pathofysiologie bijdraagt aan het begrip van de ontwikkeling en werking van het brein op alle niveaus.
  • 1k) kan grensverleggende ontwikkelingen in het wetenschapsgebied Psychobiologie herkennen.

2) Toepassen Kennis en Inzicht

De bachelor:

  • 2a) kan onderbouwen welke onderzoekstechnieken nodig zijn om onderzoeksvragen binnen het wetenschapsgebied Psychobiologie te beantwoorden.
  • 2c) kan de empirische cyclus zelfstandig doorlopen bij het uitvoeren van een onderzoek.
  • 2g) kan voor de psychobiologie relevante computerprogramma’s en/of programmeertalen gebruiken.
  • 2h) kan ruwe data interpreteren en een geschikte (kwantitatieve) analysemethode toepassen.
  • 2j) kan redeneren en argumenteren en meerdere standpunten benoemen en onderbouwen.

3) Oordeelsvorming

De bachelor:

  • 3c) kan onderzoeksresultaten binnen de Psychobiologie en/of binnen een discipline- overstijgende context interpreteren.
  • 3f) kan alternatieven en tegenargumenten overwegen bij het vormen of herzien van een oordeel.

4) Communicatie

De bachelor:

  • 4a) kan kennis, bevindingen en standpunten in wetenschappelijk Nederlands en Engels schriftelijk rapporteren en mondeling presenteren.
  • 4b) kan een bijdrage leveren aan wetenschappelijke discussies.
  • 4c) kan op basis van begrip en respect communiceren.
  • 4d) kan onderzoeksgegevens communiceren volgens de regels van wetenschappelijke integriteit.

5) Leervaardigheden

De bachelor:

  • 5a) kan een zelfstandige en wetenschappelijke werkwijze en houding ontwikkelen.
  • 5b) kan zich zelfstandig kennis eigen maken.
  • 5d) kan een constructieve en synergetische manier van samenwerken ontwikkelen.

Aanvullende informatie

Dit vak heeft een Blackboardsite. Hier vind je de noodzakelijke aanvullende informatie, zoals de groepsindeling van de werkcolleges, de opdrachten. Bekijk de Blackboardsite dus met grote regelmaat!

Contactinformatie

Coördinator

  • dr. A.B. Mulder