Studiewijzer 2015/2016
Globale inhoud
Het bachelorproject vormt de afsluiting van de bachelor Psychobiologie. De student heeft de keuze uit twee projectvormen: het schrijven van een onderzoeksvoorstel en het lopen van een stage binnen een voor psychobiologie relevant onderzoeksgebied.
Tijdens een wetenschappelijke stage doorloopt de student alle fasen uit de empirische cyclus. De student leest zich eerst in in het gekozen onderwerp en verdiept zich daarbij in de beschikbare wetenschappelijke literatuur binnen een vakgebied in de psychobiologie. Op basis van de geformuleerde onderzoeksvraag wordt er vervolgens data verzameld. Daarna vindt de data-analyse plaats en wordt een onderzoeksverslag geschreven en een presentatie gehouden in het Engels.
Leerdoelen
- De student kan een overzicht geven en een integratie maken van relevante literatuur en daaruit een probleemstelling destilleren
- De student kan vanuit een probleemgebied concrete vraagstellingen formuleren
- De student kan mondeling en schriftelijk in het Engels de verworven inzichten en kennis in een specifiek onderzoeksgebied en de onderzoeksmogelijkheden binnen dit gebied presenteren
- De student kan een discussie voeren naar aanleiding van de bevindingen vanuit een kritische en op het publiek afgestemde houding
- De student kan gegeven deadlines uitwerken naar een realistische persoonlijke tijdsplanning
- De student kan helder samenwerken en communiceren met begeleiders en medestudenten
- De student kan een realistisch beeld schetsen van de gang van zaken in een onderzoeksgroep
- De student kan de operationalisering van de onderzoeksvraag uitleggen
- De student kan de implicaties van onderzoeksresultaten voor de maatschappij benoemen
- De student kan motivatie tonen, initiatief nemen en kritische vragen stellen
- De student kan data verzamelen en data-analyse uitvoeren
- De student kan het praktisch werk in detail organiseren en documenteren
- De student kan de gevonden resultaten interpreteren in het licht van eerdere literatuur
- De student kan een onderzoeksverslag schrijven in het Engels volgens Academische richtlijnen
- De student kan binnen een wetenschappelijke context werken aan het uitvoeren van een onderzoek
- De student kan de nieuwste ontwikkelingen in dit vakgebied benoemen
- De student kan samen met de begeleider sterke en zwakke punten benoemen
Onderwijsvormen
- Zelfstandig werken aan bijv. project/scriptie
De stage bestaat uit een zelfstandig onderzoek onder supervisie van een onderzoeker/docent. Dit is een fulltime stage bij een onderzoeksinstituut. De student schrijft een verslag van de stage in het Engels en geeft een presentatie over het onderzoek.
Verdeling leeractiviteiten
Activiteit
|
Aantal uur
|
Practicum
|
864
|
Presentatie
|
8
|
Project
|
152
|
Totaal 18 EC x 28 uur
|
504
|
Aanwezigheid
Aanwezigheidseisen opleiding (OER-B):
- Deelname aan alle practica, computerpractica, veldwerk en werkcolleges in het curriculum is verplicht en de student dient zich op deze bijeenkomsten terdege voor te bereiden.
Aanvullende eisen voor dit vak:
Toetsing
Onderdeel en weging
|
Details
| Opmerkingen |
| | |
| Moet ≥ 5.5 zijn | Experimental work, documentation, attitude |
| Moet ≥ 5.5 zijn | |
| | Oral presentation, discussion |
Opdrachten
Onderzoeksverslag
Het onderzoeksverslag wordt geschreven in het Engels en bestaat uit een titelblad, samenvatting, inleiding, materiaal & methode, resultaten, discussie en een referentielijst. Er is geen minimum of maximum voor het aantal woorden, pagina’s of referenties voor het verslag, omdat dit per stage erg kan verschillen. In de handleiding “Wetenschappelijke verslaglegging” van het vak “Academische Basisvaardigheden” (jaar 1 bachelor psychobiologie) vind je de benodigde informatie over wetenschappelijk schrijven en het maken van een onderzoeksverslag. Enkele fragmenten uit deze handleiding zijn te vinden in Bijlage 2. Een pdf van de volledige handleiding is te vinden op Blackboard
Presentatie
Op 22 t/m 24 juni worden de eindpresentaties gehouden op Science Park (UvA). Deze worden georganiseerd door de coördinator. De student is verplicht de gehele dag aanwezig te zijn, waarbij de student ook presentaties van medestudenten bijwoont en vragen stelt.
De presentatie mag 15 minuten duren en wordt gevolgd door 5 minuten discussie. Een docent zal deze discussie leiden. De beoordeling van de presentatie en discussie wordt gedaan door een panel van docenten. De begeleider van de stage wordt uitgenodigd bij de presentatie aanwezig te zijn en deel te nemen aan het panel. Het cijfer voor de presentatie is het gemiddelde van de cijfers gegeven door panel. Ook ouders zijn bij de presentaties welkom!
We gaan ervan uit dat je ook wordt gevraagd een presentatie te geven op je stageplaats, over het werk dat je daar hebt uitgevoerd. Deze presentatie telt echter niet mee voor de beoordeling en moet gezien worden als oefening voor de eindpresentatie. In de handleiding “Wetenschappelijke verslaglegging” van het vak “Academische Basisvaardigheden” (jaar 1 bachelor Psychobiologie) vind je de benodigde informatie over de vormgeving en opbouw van een wetenschappelijke presentatie. Een pdf van deze handleiding is te vinden op Blackboard.
Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:
-    Naam opdracht 1 : beschrijving 2
-    Naam opdracht 2 : beschrijving 1
-    ....
Fraude en plagiaat
Dit vak hanteert de algemene 'Fraude- en plagiaatregeling' van de UvA. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd. Bij verdenking van fraude of plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Zie de Fraude- en plagiaatregeling van de UvA: www.uva.nl/plagiaat
Rooster
Het rooster van dit vak is in te zien op
DataNose.
Eindtermen
Deze cursus draagt bij aan de volgende eindtermen van de opleiding Psychobiologie:
1) Kennis en Inzicht
De bachelor:
- 1a) kan de basisprincipes uit de vakgebieden ‘genetica en evolutie’, ‘celbiologie’, ‘biochemie’, ‘fysiologie’, ‘embryologie’, ‘anatomie’ en ‘evolutie en gedrag’ uitleggen.
- 1b) kan de ontwikkeling en werking van het brein op alle niveaus – van molecuul tot de menselijke geest – binnen Psychobiologie, voornamelijk de deelgebieden ‘perceptie tot bewustzijn’, ‘leren en geheugen’, ‘emotie’, ‘motivatie’, ‘neuroanatomie’ en ‘neurofysiologie’ uitleggen.
- 1c) kan de pathofysiologie en bijbehorende diagnostische methoden en mogelijke therapieën uitleggen.
- 1d) kan uitleggen welke onderzoekstechnieken nodig zijn voor het ontwikkelen van kennis en dat kennis nodig is voor het ontwikkelen van onderzoekstechnieken.
- 1e) kan de kennis opgedaan bij een zelfgekozen vak uitleggen.
- 1f) kan de basisprincipes uit de beroepsethiek en wetenschapsfilosofie uitleggen.
- 1g) kan mogelijke vervolgopleidingen benoemen.
- 1h) kan uitleggen wat de bijdragen en beperkingen zijn van de kennis op elk niveau - van molecuul tot de menselijke geest - aan het wetenschapsgebied Psychobiologie.
- 1i) kan op alle niveaus de werking van het brein van dieren en mensen vergelijken.
- 1j) kan onderbouwen hoe de pathofysiologie bijdraagt aan het begrip van de ontwikkeling en werking van het brein op alle niveaus.
- 1k) kan grensverleggende ontwikkelingen in het wetenschapsgebied Psychobiologie herkennen.
- 1l) kan uitleggen dat een standpunt wordt beïnvloed door context.
2) Toepassen Kennis en Inzicht
De bachelor:
- 2a) kan onderbouwen welke onderzoekstechnieken nodig zijn om onderzoeksvragen binnen het wetenschapsgebied Psychobiologie te beantwoorden.
- 2b) kan ondersteunende disciplines zoals wis-, natuur- en scheikunde en programmeren toepassen.
- 2c) kan de empirische cyclus zelfstandig doorlopen bij het uitvoeren van een onderzoek.
- 2d) kan op een wetenschappelijke manier lopende experimenten documenteren.
- 2e) kan algemene laboratoriumvaardigheden uitvoeren.
- 2f) kan onderzoek doen met proefpersonen en relevante proefdieren.
- 2g) kan voor de psychobiologie relevante computerprogramma’s en/of programmeertalen gebruiken.
- 2h) kan ruwe data interpreteren en een geschikte (kwantitatieve) analysemethode toepassen.
- 2i) kan werken volgens algemene milieu- en veiligheidsnormen.
- 2j) kan redeneren en argumenteren en meerdere standpunten benoemen en onderbouwen.
3) Oordeelsvorming
De bachelor:
- 3a) kan relevante literatuur verzamelen, verwerken en interpreteren.
- 3b) kan de implicaties van onderzoeksresultaten voor de maatschappij overzien.
- 3c) kan onderzoeksresultaten binnen de Psychobiologie en/of binnen een discipline- overstijgende context interpreteren.
- 3d) kan de ethische aspecten van beroepsmatige omgang met levende organismen en weefsel overwegen.
- 3e) kan informatie analyseren aan de hand van kwaliteitscriteria en er een eigen oordeel over vormen.
- 3f) kan alternatieven en tegenargumenten overwegen bij het vormen of herzien van een oordeel.
4) Communicatie
De bachelor:
- 4a) kan kennis, bevindingen en standpunten in wetenschappelijk Nederlands en Engels schriftelijk rapporteren en mondeling presenteren.
- 4b) kan een bijdrage leveren aan wetenschappelijke discussies.
- 4c) kan op basis van begrip en respect communiceren.
- 4d) kan onderzoeksgegevens communiceren volgens de regels van wetenschappelijke integriteit.
- 4e) kan een standpunt overbrengen.
5) Leervaardigheden
De bachelor:
- 5a) kan een zelfstandige en wetenschappelijke werkwijze en houding ontwikkelen.
- 5b) kan zich zelfstandig kennis eigen maken.
- 5c) kan nieuwe kennis integreren met aanwezige kennis en tot inzichten komen.
- 5d) kan een constructieve en synergetische manier van samenwerken ontwikkelen.
- 5e) kan zich in een zelfgekozen deelgebied verdiepen of verbreden.
- 5f) kan zich nieuwe technische vaardigheden eigen maken.
- 5g) kan feedback geven en verwerken.
- 5i) kan reflecteren op eigen gedrag en dit gedrag desgewenst verbeteren.
- 5j) kan geleerde principes generaliseren en toepassen in een andere context.
Coördinator