Bachelor's Thesis (extended)
30 EC
Semester 2, periode 4, 5, 6
5052BPU30Y
Eigenaar | Bachelor Biomedische wetenschappen |
Coördinator | dr. ir. P.F. Fransz |
Onderdeel van | Bachelor Biomedische wetenschappen, jaar 3 |
De bacheloropleiding wordt afgerond met een bachelorproject van 3 of 5 maanden (respectievelijk 18 EC of 30 EC), waarin de student de in de bachelor opgedane kennis en vaardigheden gebruikt in een zelfstandig uit te voeren onderzoek dat afgerond wordt met een onderzoeksverslag en een presentatie. De dagelijks begeleider is verantwoordelijk voor de begeleiding en algemene beoordeling van het bachelorproject. Daarnaast is een 2e beoordelaar betrokken bij het beoordelen van het onderzoeksverslag en de presentatie. De 2e beoordelaar (of intern begeleider) wordt toegewezen door de coördinator van het bachelorproject. Informatie over de taken van de dagelijks begeleider en de 2e beoordelaar is verderop in deze handleiding te vinden. De beoordeling van het onderzoek, het onderzoeksverslag en de presentatie wordt gedaan aan de hand van beoordelingsmodellen. Binnen de opleiding Biomedische Wetenschappen worden beoordelingsmodellen gebruikt waarin de leerdoelen en toetsingscriteria vooraf worden geformuleerd. De studenten zijn in de bachelor steeds volgens deze modellen beoordeeld op hun vaardigheden. In het beoordelingsmodel zijn de toetsingscriteria van de vaardigheden bij dit project en de bijbehorende weegfactoren weergegeven. De student weet wat er verwacht wordt en de docent kan in de beoordeling makkelijk differentiëren tussen sterke punten en de belangrijkste aandachtspunten voor verdere ontwikkeling van de vaardigheden. Daarnaast maakt een beoordelingsmodel de begeleiding van één opdracht door meerdere docenten makkelijker; alle docenten hanteren allemaal dezelfde criteria en elk onderdeel telt voor elke student even zwaar mee.
De beoordeling van het onderzoek, het onderzoeksverslag en de presentatie wordt gedaan aan de hand van beoordelingsmodellen. Binnen de opleiding Biomedische Wetenschappen worden beoordelingsmodellen gebruikt waarin de leerdoelen en toetsingscriteria vooraf worden geformuleerd. De studenten zijn in de bachelor steeds volgens deze modellen beoordeeld op hun vaardigheden. In het beoordelingsmodel zijn de toetsingscriteria van de vaardigheden bij dit project en de bijbehorende weegfactoren weergegeven. De student weet wat er verwacht wordt en de docent kan in de beoordeling makkelijk differentiëren tussen sterke punten en de belangrijkste aandachtspunten voor verdere ontwikkeling van de vaardigheden. Daarnaast maakt een beoordelingsmodel de begeleiding van één opdracht door meerdere docenten makkelijker; alle docenten hanteren allemaal dezelfde criteria en elk onderdeel telt voor elke student even zwaar mee.
Het onderzoek dat de studenten uitvoeren wordt (middels het beoordelingsmodel) beoordeeld door de dagelijks begeleider en diens/haar supervisor. Het onderzoeksverslag wordt beoordeeld door de dagelijks begeleider (+ supervisor) en door een 2e beoordelaar. De 2e beoordelaar is altijd een examinator van de opleiding BioMedische Wetenschappen. De presentatie wordt tijdens een Symposium in juli 2016 beoordeeld door een panel van docenten. De deelname van de dagelijks begeleider en de 2e beoordelaar aan dit panel wordt zeer op prijs gesteld. Meer informatie over de beoordeling is verderop in deze handleiding te vinden
Zelfstandig onderzoek doen onder supervisie van een docent en/of onderzoeker.
Activiteit |
Aantal uur |
Hoorcollege |
6 |
Zelfstudie |
834 |
Totaal 30 EC x 28 uur |
840 |
Aanwezigheidseisen opleiding (OER-B):
Aanvullende eisen voor dit vak:
Aanvullende eisen voor dit vak:
Rond 1 juli worden de eindpresentaties gehouden op de Universiteit van Amsterdam. Ook op het Sanquin en het AMC worden gezamenlijke eindpresentaties gehouden, indien een voldoende aantal presentaties op die locatie verwacht wordt. Ook ouders zijn bij de presentaties welkom! De dag indeling zal in juni bekend worden gemaakt. Van de student wordt 10 aanwezigheid en deelname aan een sessie verwacht. Een sessie duurt een uur, waarbij de student ook presentaties van ca. 3 medestudenten bijwoont.
Onderdeel en weging | Details |
Eindcijfer | |
50% Uitvoeren onderzoeksvraagstelling en bijhouden van een logboek | |
40% Interpreteren onderzoeksgegevens en schriftelijke verslaglegging | |
10% Mondelingen presentatie onderzoeksgegevens inclusief voeren van een discussie |
Het onderzoeksverslag wordt geschreven in het Engels en bestaat uit een titelblad, samenvatting, inleiding, materiaal & methode, resultaten, discussie en een referentielijst. Als richtlijn geldt circa 4000 woorden voor het verslag (exclusief referentie lijst). In de handleiding “Wetenschappelijke verslaglegging” van het vak “Academische Basisvaardigheden” (jaar 1 bachelor Biomedische Wetenschappen) vind je nuttige tips over wetenschappelijk schrijven en het maken van een onderzoeksverslag. Een pdf van deze handleiding is te vinden op Blackboard.
Het onderzoeksverslag moet goedgekeurd worden door de dagelijkse begeleider en vervolgens gestuurd worden naar:
1. De 2e beoordelaar
2. UvA-DARE (https://esc.fnwi.uva.nl/thesis/centraal/auth/login.php).
3. BlackBoard voor een Ephorus scan: Blackboard (Control panel > Files > Course Tools > Ephorus Assignment). Alle verslagen worden gescand op plagiaat via Ephorus. Daarom is het verplicht om het onderzoeksverslag te uploaden naar Ephorus Assignment.
Het onderzoeksverslag wordt beoordeeld door de dagelijkse begeleider (en diens/haar supervisor) en door de 2e beoordelaar
De presentatie duurt ongeveer 12 minuten. De beoordeling van de presentatie wordt gedaan door een panel van docenten volgens vaste criteria. Let op dat de presentatie hoofdzakelijk wordt beoordeeld op het overbrengen van wetenschappelijke informatie en niet over de kwaliteit van de uitgevoerde experimenten. Iemand met weinig resultaten kan dus een uitstekende presentatie geven, terwijl een ander met uitmuntende resultaten onvoldoende kan scoren voor de presentatie.
Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:
Dit vak hanteert de algemene 'Fraude- en plagiaatregeling' van de UvA. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd. Bij verdenking van fraude of plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Zie de Fraude- en plagiaatregeling van de UvA: www.uva.nl/plagiaat
PROBLEMEN TIJDENS DE STAGE?
Mochten zich onverhoopt problemen voordoen tijdens de stage, dan verzoeken wij je zo snel mogelijk contact op te nemen met de intern begeleider. Als je (nog) geen intern begeleider hebt, neem dan contact op met de coördinator van het bachelorproject Paul Fransz (p.f.fransz@uva.nl). Indien er problemen zijn, zal er overleg plaatsvinden met de student en de dagelijks begeleider door de intern begeleider of de coördinator van het bachelorproject. Er zal worden gekeken naar het reflectieverslag, dat gemaakt is naar aanleiding van de feedbackmomenten en er worden duidelijke afspraken gemaakt, die worden vastgelegd. Wanneer blijkt dat afspraken niet worden nagekomen door de student, dan kan door de coördinator van het bachelorproject, na hoor en wederhoor van de student en de begeleider(s), worden besloten dat de student niet meer verder mag met de stage en worden er geen studiepunten toegekend. In overleg met de studieadviseur en de coördinator van het bachelorproject wordt door de opleidingsdirecteur besloten onder welke voorwaarden de student opnieuw kan worden toegelaten tot het bachelorproject.