Astrofysica

Astrophysics

6 EC

Semester 1, periode 1

5092ASTR6Y

Eigenaar Bachelor Natuur- en Sterrenkunde
Coördinator prof. dr. L. Kaper
Onderdeel van Bachelor Natuur- en Sterrenkunde, jaar 2Dubbele bachelor Wis- en Natuurkunde, jaar 2

Studiewijzer 2015/2016

Globale inhoud

Sterrenkunde verenigt verschillende disciplines binnen de natuurkunde. Voor het begrip van de bouw en evolutie van sterren is kennis van de fysische processen die zich afspelen op de kleinste schaal (bijv. fusie van waterstof) net zo hard nodig als van processen met een veel groter bereik, zoals bijv. stralingstransport. Het bestuderen van sterren vindt voornamelijk plaats door het nauwkeurig waarnemen en interpreteren van het licht dat deze objecten uitzenden. De positie van een ster in het Hertzsprung-Russell diagram bepaalt waar een ster zich op zijn levenspad bevindt. Voor een goede analyse van het (ster)spectrum is gedegen kennis van de atoomstructuur en de wisselwerking tussen licht en materie vereist. In dit college komen de belangrijkste fysische processen in sterren aan bod, met nadruk op de kernfusieprocessen die zich in de sterkern afspelen. Deze processen produceren de chemische elementen waar ook wij uit bestaan. Het laatste deel van het college gaat in op de vorming en evolutie van sterren, tot en met het einde van een ster als planetaire nevel, supernova, of gamma-ray burst, en tenslotte een witte dwerg, neutronenster of zwart gat.

Leerdoelen

Inzicht in de bouw en evolutie van sterren met toepassing van een breed scala van natuurkundige principes:
De student heeft inzicht in en begrijpt de basisprincipes van  de

  • Fysische eigenschappen van sterren
  • Inwendige structuur van sterren
  • Kernfusie in relatie tot chemische evolutie heelal
  • Evolutie na de hoofdreeks
  • Eindstadia van sterevolutie

Onderwijsvormen

    Hoor- en werkcolleges.

    Verdeling leeractiviteiten

    Activiteit

    Aantal uur

    Hoorcollege

    24

    Tentamen

    2

    Literatuuropdracht

    37

    Voorbereiding tentamen

    30

    Zelfstudie/voorbereiding colleges

    67

     

    Toetsing

    Onderdeel en weging Details

    Eindcijfer

    100%

    Theorie

    Herkansbaar

    75%

    Tentamen

    25%

    Literatuurpresentatie

    In de cursus wordt op verschillende manieren getoetst:

    • een schriftelijk tentamen: dit bepaalt het cijfer voor 3/4,

    • de literatuurpresentatie en de ingeleverde discussievragen: samen bepalen ze het cijfer voor 1/4,

    Het schriftelijk tentamen gaat over de theoriestof (~70%) en de toepassingscolleges/literatuurpresentaties (~30%). De stof behelst al wat er in de colleges behandeld is en dus in de powerpoint handouts staat. Het bestaat uit een mengeling van open en meerkeuzevragen.

    Opdrachten

    Literatuurpresentatie

    • Literatuurpresentatie door groepen studenten, gevolgd door discussie

    Onderstaande opdrachten komen aan bod in deze cursus:

    •    Naam opdracht 1 : beschrijving 2
    •    Naam opdracht 2 : beschrijving 1
    •    ....

    Fraude en plagiaat

    Dit vak hanteert de algemene ‘Fraude- en plagiaatregeling’ van de UvA. Onder plagiaat of fraude wordt verstaan het overschrijven van het werk van een medestudent dan wel het kopiëren van wetenschappelijke bronnen (uit bijvoorbeeld boeken en tijdschriften en van het Internet) zonder daarbij de bron te vermelden. Uiteraard is plagiaat verboden. Hier wordt nauwkeurig op gecontroleerd en streng tegen opgetreden. Bij verdenking van plagiaat wordt de examencommissie van de opleiding ingeschakeld. Wanneer de examencommissie overtuigd is dat er plagiaat gepleegd is dan kan dit maximaal leiden tot een uitsluiting van al het onderwijs van de opleiding voor een heel kalenderjaar. Zie voor meer informatie over het fraude- en plagiaatreglement van de Universiteit van Amsterdam.www.uva.nl/plagiaat

    Weekplanning

    Weeknummer Onderwerpen Studiestof
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8

    Rooster

    Aanvullende informatie

    Opbouw van de cursus

    De cursus bestaat uit theoriecolleges, toepassingscolleges en de literatuuropdracht.

    Theoriecolleges

    In deze colleges zullen verscheidene moderne technieken in de spectroscopie en microscopische beeldvorming behandeld worden. Een belangrijk onderdeel zal de fysische en fysisch-chemische achtergrond van de technieken zijn. Soms zullen er tijdens de colleges ook opdrachten gemaakt worden, neem daarom altijd een rekenmachine mee.

    toepassingscolleges

    In deze verplichte colleges zullen toepassingen van genoemde technieken in de medische fysiologie, biofysica, neurowetenschappen en klinische praktijk worden besproken. Dit gebeurt aan de hand van presentaties door een UvA/VU/AMC/VUmc onderzoeker over hoe zij/hij genoemde technieken toepast in zijn onderzoek. De presentaties zullen op BlackBoard gezet worden.

    literatuuropdracht

    De laatste bijeenkomsten voor het tentamen worden gewijd aan de literatuuropdrachten:

    •   2 x wordt er een literatuurpresentatie voorbereid door een groepje studenten, gevolgd door een discussie van het artikel die begint met een aantal vragen voorbereid door andere studenten. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat iedereen het artikel van te voren leest en actief deelneemt aan de discussie. Presentatie en discussie zullen in het Engels gevoerd worden. Dit ter oefening; Engels is de wetenschappelijke taal en ook de voertaal voor het masteronderwijs. We beoordelen de inhoud, niet de kwaliteit van het Engels.
    • In kleine groepjes en individueel zullen de studenten presentaties geven over een (in overleg met docenten) uitgekozen wetenschappelijk artikel. Het artikel wordt uit onderstaande lijst gekozen. De presentatie moet bijdragen bevatten van alle deelnemende studenten en moet 20 minuten (2 personen) of 15 minuten (1 persoon) duren. Hier wordt strikt de hand aan gehouden. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat het artikel besproken wordt vanuit de instrumentatie context: welke technische innovatie wordt gepresenteerd. Bespreek ook de context: welk probleem wordt hiermee opgelost of welke nieuwe wetenschap maakt dit mogelijk. Verdiep je dus in de achtergrond (door geciteerde literatuur op te zoeken en naar bijvoorbeeld de "supplementary information" van het artikel te kijken) en stel eventueel, ruim van te voren, vragen aan de docent. De presentatie wordt (in principe) voor het groepje als geheel beoordeeld aan de hand van een beoordelings-formulier (zie einde van dit document). Je krijgt een beoordeling = cijfer met toelichting. 
    • Een ander groepje studenten bereidt de discussie voor door individueel 5 vragen te bedenken over het artikel. Deze vragen dienen via email aan de docent gestuurd te worden, uiterlijk 22:00 de dag voor het college. Bedenk geen ja/nee vragen, maar vragen die tot beter begrip of een discussie kunnen leiden, wederom in de context van de gebruikte techniek en hoe die toegepast is.

    Contactinformatie

    Coördinator

    • prof. dr. L. Kaper